Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Från bullerbussar till elbussar i Växjö?

Kan komma att ersättas av elbussar. Foto: Region Kronoberg.

Inledande steg tas nu i Växjö för att ersätta dagens gasbussar i stadstrafiken med elbussar. Biogasbussarna i Växjö har under flera år vållat protester från boende vid busslinjerna på grund av bullerstörningar. I slutet av september begränsade Växjö kommun användningen av gasbussar i stadstrafiken, men beslutet har överklagats av Länstrafiken Kronoberg. Nu anställer Region Kronoberg en projektledare för en eventuell övergång av stadstrafiken till eldrift.

Elbussar skulle i ett slag eliminera bullerproblemen från stadsbussarna.

– Men då får vi ett annat problem istället. Elbussarna är så tysta att vi hade fått ljudsätta dom på något sätt så att folk skulle lägga märke till dom i trafiken, säger länstrafikens trafikdirektör Thomas Nilsson till Smålandsposten.

Företrädare för elbusstillverkare som bussmagasinet.se talat med säger dock att någon sådan ljudsättning inte behövs. Däckljudet från bussarna är tillräckligt för att de ska uppmärksammas. På många håll har elbussar också en särskild varningssignal som komplement till signalhornet – en ringklocka à la spårvagn för att vid behov varna fotgängare och cyklister.

Thomas Nilsson säger till Smålandsposten att har är övertygad om att framtiden för kollektivtrafiken i Växjö är elbussar, men att det förutsätter att många beslut fattas snart om elbussar ska kunna införas när dagens trafikavtal löper ut år 2023.

Därför anställer regionen nu en projektledare för att hjälpa till med ett eventuellt införande av elbussar.

Den skandalomsusade Bullerbussen i Stockholm. Foto ur Spårvägsmuseums arkiv.

Bullret från biogasbussarna i Växjö har dock inte nått den skandalnivå som när Stockholm 1899 fick sin första dieseldrivna buss i stadstrafiken. Det var en buss, tillverkad av Daimler i Tyskland.

Efter flera veckors provdrift sattes bussen i trafik den 12 juli 1899. Då hade man redan noterat att bussen skrämde hästar och körsvennerna manades till uppmärksamhet och försiktighet.

Redan dagen efter premiären började Stockholmstidningarna fyllas av insändare om Motorvälten på Drottninggatan”, ”Monstrum horribile” eller ”Pansarkolossen till lands”.

Några dagar senare orsakade bussen två olyckor: först skrämde den en hästdroska i sken. Droskan körde in i en lyktstolpe och välte. Senare samma dag skrämdes en annan hästdroska att hoppa in i planteringarna vid Rosenbad.

Bussen fick snabbt namnet Bullerbussen i folkmun. Den 18 juli hade den kört färdigt.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)