Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Optimism trots motgångar hos elbusstillverkaren Hybricon

Ledningen för elbusstillverkaren Hybricon är påtagligt optimistisk trots förluster och motgångar under året. Foto: Ulo Maasing.

”Det finns anledning att känna optimism inför de kommande månaderna, och inte minst optimism inför 2019.” Det skriver vd:n för den Umeåbaserade elbusstillverkaren Hybricon, Johan Suup, i sin kommentar till Hybricons delårsrapport som presenterades på måndagsmorgonen.

Företaget hade hoppats att ta hem en elbussupphandling i hemstaden Umeå tidigare i år, men den upphandlingen vanns istället av VDL. I vintras hade man också betydande problem med navmotorerna till sina elbussar och bytte leverantör, från Ziehl-Abegg till ZF. Hybricon har också bantat sin organisation och har minskat förlusterna.

Under perioden januari – september i år, som delårsrapporten omfattar, uppgick Hybricons rörelseintäkter till 11,3 miljoner kronor jämfört med 5,7 miljoner samma tid förra året. Rörelseresultatet blev – 13,3 miljoner mot -24,4 miljoner under fjolårets första nio månader. Resultatet uppgick till -13,6 miljoner jämfört med 24,5 miljoner.

Det tredje kvartalet, alltså perioden juli – september, blev rörelseintäkterna 1 miljon kronor mot 0,6 miljoner förra året. Rörelseresultatet uppgick till -4,3 miljoner kronor jämfört med -5,2 miljoner och resultatet till -4,4 miljoner, vilket kan jämföras med -5,2 miljoner kronor.

Hybricons vd Johan Suup är påfallande optimistisk inför framtiden, förlusterna till trots.

– Då mycket av det som hände under det första halvåret inte gick bolagets väg så känns det desto mer hoppingivande när jag nu ser på vad Hybricon åstadkommit under den andra halvan av året. Det är absolut ingen överdrift att säga att vi nu är på väg att göra en rejäl omstart.

– Det innebär att vi tillfälligt går ned i volym och fokuserar på att nå lönsamhet inom våra respektive områden. Besparingsprogram som lanserades i början av juni är genomfört under tredje kvartalet och får full effekt under det fjärde kvartalet, skriver han i sin kommentar till delårsrapporten.

– Vårt kommande förvärv av Umeåbolaget Seavea Services rörelse gör att vi ett slag blir ett mer heltäckande bolag. Vi kommer nu att kunna erbjuda kunder inom sektorn tunga fordon en betydligt mer fullskalig service, och vi kommer att leverera en generellt högre kundservice. Affären kommer också att påverka vår kärnverksamhet med fokus på elbussar i positiv riktning. Detta då köpet ger både många synergier och att vi når högre kostnadseffektivitet.

– Våra elbussar har sammanlagt kört 1,5 miljoner kilometer i snö, kyla, sand och vägsalt. Det har gett oss ovärderliga erfarenheter som vi har för avsikt att nu försöka nyttja till vår fördel. Inte minst har vi visat att vårt snabbladdningssystem fungerar, vilket leder till vår övertygelse om att detta kommer att ge oss stora fördelar också på det affärsmässiga planet.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)