Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hybricon köper serviceföretag när kommunalt bolag köper begagnad elbuss

Den förlusttyngda Umeåbaserade elbusstillverkaren säljer en begagnad elbuss med reservdelar till Umeå Kommunförtag utan upphandling – och minskar sin skuld till det kommunägda bolaget med sju miljoner. Arkivbild: Ulo Maasing.

Elbusstillverkaren Hybricon i Umeå köper ett företag i Umeå som arbetar med service av tunga fordon, elfordon och laddstationer. Samtidigt köper Umeås kommunala företag Umeå kommunföretag utan upphandling en begagnad elbuss och reservdelar från Hybricon för sju miljoner. Den affären är en avbetalning på ett lån som det kommunala bolaget tidigare har gett till börsnoterade och förlusttyngda Hybricon. I praktiken innebär det att Umeå kommun är med och finansierar Hybricons företagsköp.

Hybricon ska den 7 januari förvärva verksamheten i Seavea Service AB som erbjuder service av tunga fordon med tillhörande utrustning. Seavea beräknas under 2018 omsätta ca 10 MSEK, har sex anställda och är främst verksamma i norra Sverige. Genom förvärvet stärker Hybricon enligt egen uppgift sin position inom segmentet service, där elfordon med tillhörande laddningsstationer är ett snabbt växande segment med ökat behov av aktörer.

– Seavea har god utvecklingspotential och kompletterar vår befintliga verksamhet mycket bra. Förvärvet möjliggör ökad kundservice och beräknas ge sänkta fasta kostnader, ökad produktivitet och därmed möjligheter till uthållig lönsamhet.

– Genom förvärvet ser vi förbättrade möjligheter för Hybricon att sälja de existerande produkterna HAW elbussar och laddningsstationer, vilka är validerade för nordiskt klimat samt är kommersiellt gångbara, säger Hybricons vd Johan Suup.

Rörelseöverlåtelsen är ett inkråmsförvärv där Hybricon tar över hela rörelsen och därmed överta personal, kunder, leverantörer, inventarier, varulager och hyreskontrakt.

Affären förutsätter att en extra bolagsstämma i Hybricon den 19 november säger ja till förvärvet och att Hybricon genomför en företrädesemission om minst 12 miljoner kronor.

Fiffig lösning
Samtidigt har Hybricon en fiffig lösning för att ha råd med affären och minska sina skulder.

För ett år sedan lånade Hybricon tolv miljoner kronor från det kommunägda Umeå Kommunföretag för att klara finansieringen av sin verksamhet fram till dess att Hybricon får order på sina elbussar – något som ännu inte skett.

Umeå Kommunföretag är moderbolag för Umeå kommuns samtliga aktiebolag.

De kommunägda bolagen bedriver verksamhet som levererar service och tjänster åt kommunens invånare; bostäder, vattenförsörjning, avlopp, renhållning, energi, hamnanläggningar, parkering och kulturutbud. Exempel på bolag som ingår i koncernen är Umeå Energi, VAKIN/UMEVA, Bostaden, INAB och Västerbottens museum.

Låneverksamhet till Hybricon las då till på listan över verksamheter.

Bara någon timme innan Hybricon på torsdagen informerade om planerna på att förvärva Seavea blev det klart att Hybricon minskar sin skuldsättning genom att Umeå Kommunföretag tar över en begagnad, snabbladdad elbuss och en del reservdelar till denna för sju miljoner kronor.

Affären sker utan offentlig upphandling trots att Umeå Kommunföretag till 100 procent ägs av kommunen.

Därmed minskar Hybricons skuld till det kommunala företaget från tolv till sju miljoner kronor.

Resten av de lånade pengarna behöver inte heller betalas tillbaka den 1 april 2021 då lånet i sin helhet skulle ha förfallit. Istället har det kommunägda bolaget och Hybricon kommit överens om att de fem miljonerna ska betalas av med en miljon om året, från den 31 mars 2021 till den 31 mars 2025.

Även affären med kommunföretagen är beroende av den förträdesemission på tolv miljoner som Hybricon planerar.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)