Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Första elektriska lågentrébussarna från VDL

VDL har nu fått de första beställningarna på sin nya version av stadsbussen Citea i fullelektrisk låggolvsversion. Illustration: VDL.

Busstillverkaren VDL har fått sin första order på eldrivna lågentrébussar. Under hösten utökade VDL sitt modellprogram av stadsbussar med en lågentréversion av Citea med eldrift. Den första ordern på nya VDL Citea SLE-129 Electric kommer från det finska bussföretaget Tammelundin Liikenne Oy som ska använda dem på två linjer i Vuosaari, Helsingfors.

Bussarna är inte de första elbussarna i Finland, men väl de första i landet som köpts in på kommersiell grund.

– Som kollektivtrafikföretag anser vi att det är viktigt att bidrar med vår del för att göra Helsingfors till en hållbar stad. Vi är stolta att vara det första kollektivtrafikföretag3t i Finland att köpa elbussar på kommersiell grund, säger Launo Elers, vd för Tammelundin Liikenne Oy.

Företaget har sedan tidigare 22 VDL Citea i sin vagnpark. Nu utökar man med två Citea SLE-129 Electric.

Citea Electric SLE-129 är 12,9 meter lång, har 40+3 sittplatser och en passagerarkapacitet på omkring 80 passagerare. Bussarna till Tammelundin Liikenne har VDL:s nya batteripaket på 216 kWh. Dagtid trafikerar de två korta matarlinjer på två respektive fem kilometer och laddas vid tunnelbanesttionen i Vuosaari. Kvällar och nätter går de i trafik till Helsingfors centralstation, en sträcka på 17 respektive 19 kilometer. De laddas då vid centralstationen.

Snabbladdning sker via en pantograf på busstaket med en laddkapacitet på 300 kW. Dessutom sker laddning i depå. De båda bussarna kommer att vara i trafik 22 timmar per dag.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)