Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt från Transportstyrelsen om kör- och vilotider

Transportstyelsen har utfärdat nya riktlinjer för hur man ska tillämpa kör- och vilotidsreglerna. Foto: Volvo Bussar.

Transportstyrelsen har nu publicerat en ny vägledning för hur myndigheten ska tolka tillämpningen av kör- och vilotidsreglerna. Syftet med den 38-sidiga vägledningen är att förtydliga hur myndigheten ska tillämpningen av kör- och vilotidsreglerna när man kontrollerar transportföretag. Samtidigt betonar Transportstyrelsen att det är reglerna som styr. Det innebär att om tillämpningarna i den nya vägledningen avviker från reglerna är det reglerna som gäller.

De nya tillämpningarna (som kan laddas ner här) gäller för överträdelser enligt den förordning om kör- och vilotider som började gälla den 1 mars 2018. Då ändrades bland annat reglerna för sanktionsavgifter (”böter”).

För överträdelser som begåtts innan dess gäller tidigare versioner av vägledningen.

En av nyheterna i den nya tillämpningen är att Transportstyrelsen ska göra en utvidgad oskälighetsbedömning, alltså att exempelvis bussföretaget ska befrias från sanktionsavgift, helt eller delvis, om det skulle vara oskäligt tt ta ut full sanktionsavgift.

I tillämpningen slås det fast att man måste avgöra från fall till fall om det är oskäligt att ta ut sanktionsavgift med fullt belopp. Det innebär, skriver Transportstyrelsen, ”en större möjlighet att bedöma att den sammanlagda avgiften är oskälig, om överträdelserna saknar betydelse urkon trollhänseende. Det rör sig alltså inte om att en viss överträdelsetyp eller en given situation skulle göra överträdelsen obetydlig ur kontrollhänseende, utan det måste bedömas utifrån de faktiska omständigheterna”.

Som exempel på faktorer som Transportstyrelsens medarbetare bör tänka extra på nämns hur ofta överträdelser förekommer, hur allvarliga överträdelserna är, hur många de är i förhållande till hur mycket material som myndigheten kontrollerar samt hur spridda de är både över tid och mellan förare.

Samtidigt framhålls det att överträdelser inte saknar betydelse om de är många eller verkar vara systematiska.

I huvudsak gäller prövningen av oskäligheten överträdelser som beror på hantering av färdskrivare och förarkort.

– Det är bra att Transportstyrelsen publicerar detta dokument och jag rekommenderar att det noga studeras. Det blir intressant att följa hur den utvidgade oskälighetsbedömningen får genomslag i Transportstyrelsens tillsynsverksamhet.

– Tyvärr är det en stor eftersläpning i myndighetens arbete. Än så länge är det ytterst få kontroller som gjorts som avser en tidsperiod efter den 1 mars 2018, när de nya reglerna ska tillämpas. Myndigheten hanterar fortfarande många företagskontroller där kontrollperioden ligger långt tillbaks i tiden. Denna eftersläpning är olycklig och medför extra problem för berörda transportföretag, säger Göran Forssén, Sveriges Bussföretag.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)