SL, det vill säga Trafikförvaltningen i Region Stockholm, planerar att i år genomföra en rad digitala satsningar, både när det gäller information till resenärerna och för biljettköp, men också för ökad trygghet för resenärerna.
Till nyheterna hör att det i år för första gången ska gå att köpa biljetter med sitt betalkort i SL-trafiken genom att blippa sitt kontaktlösa kort i bussen eller spärren. Målet är att tjänsten ska kunna användas under sommaren/hösten. I ett första skede är tanken att det ska vara möjligt att köpa enkelbiljetter till fullt/helt pris, men på sikt ska tjänsten utvecklas. SL är långt ifrån ensamt om en sådan tjänst. I London infördes tjänsten för ett antal år sedan och har blivit en stor framgång.
SL:s egen biljett- och reseapp ”SL-biljetter” ska också utvecklas i år. Förutom enkelbiljetter, ska det även bli möjligt att köpa kortare periodbiljetter (under 30 dagar) såsom 24-timmars, 72-timmars och 7-dagarsbiljetter som ett första steg i att utveckla möjligheten att köpa biljetter direkt i appen.
Under året planerar SL också att utveckla trygghetsarbetet via SL:s Trygghetscentral. Idag är det möjligt att ringa trygghetscentralen dygnet runt alla dagar om året. Nu tas nästa steg genom att även lansera en ny tjänst till detta som ska göra det möjligt att kontakta Trygghetscentralen vid tillfällen eller situationer då det kan vara svårt att ringa.
I samarbete mellan SL och operatören MTR lanseras senare i januari en ny reseapp med fokus på bättre trafikinformation till pendeltågstrafiken, då pendeltågsresenärer ofta har längre resvägar, färre avgångar och något svårare att hitta alternativa resvägar.
– Med detta tar vi ännu ett steg för att ge fler resenärer möjlighet att ha mer av SL direkt i mobilen. Vår förhoppning är att det ska bidra till bygget av en smartare och modernare trafik med resenärernas behov i fokus, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande i SL.
Lämna ett svar