Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Här är världens smartaste buss

Världens troligen smartaste buss har presenterats i Kina, späkad med AI, artificiell intelligens. Bild: DeepBlue Technology.

Världens troligen smartaste buss presenterades nyligen i Kina. Först visades den vid en stor vetenskaplig konferens i Shanghai om artificiell intelligens, AI, för att i veckan sättas i trafik i staden Changzhou i östra Kina. Bussen, lång som en vanlig stadsbuss på tolv meter, är späckad med AI-lösningar, närmare bestämt 20 olika teknologier från autonom (förarlös) körning till biometrisk identifiering av resenärerna och en robot som kan samtala med passagerarna.

Bussen är tillverkad av Kinas ledande företag inom artificiell intelligens, DeepBlue Technology i Shanghai. Målad som en panda har bussen döpts till Smart Panda. Med bussen vill DeepBlue Technology använda avancerad teknik för att göra kollektivresan behagligare, bättre oh tryggare för resenärerna.

Naturligtvis är Smart Panda eldriven. Den får sin energi från litiumjonfosfatbatterier och kan växla mellan manuell och autonom körning. Med hjälp av avancerade datorer och sensorer kan köra på autopilot medan den identifierar linjen och väg- och trafikförhållandena.

Ombord finns biometrisk teknik som kan användas för flera ändamål. Passagerarna kan stiga på utan att behöva hålla reda på några biljetter. Istället sveper de handen förbi en fingeravtrycksläsare. Ombord finns också en liten ”butik” där de kan köpa frukost eller annan mat på resan till eller från jobbet – också det genom att svepa handen förbi en fingeravtrycksläsare.

En robot ombord hjälper resenärerna tillrätta och övervakar samtidigt trygghet och säkerhet ombord. Roboten kan till exempel tala med passagerarna och hjälpa dem att planera sin resa, tala om för dem var de ska byta o h så vidare.

Men roboten håller också ett vakande öga på vad som händer i bussen och registrerar om den ser någon som beter sig misstänkt. Den kan då slå larm till exempelvis polisen och hindra stölder. Vid behov kan roboten till och med aktivera ett avancerat nödutrymningssystem som också bygger på AI-lösningar.

Än så länge handlar det inte om någon serieproduktion utan två bussar som trafikerar ett fem kilometer långt område i vetenskaps- och forskningsstaden i Changzhou. Toppfarten är 30 km/h och bussarna kör idag cirka 40 turer om dagen.

Vid AI-konferensen i Shanghai förra veckan väckte Smart Panda stor uppmärksamhet. Enligt DeepBlue Technology kommer Smart Panda att under det här året komma till andra länder i Asien liksom till Europa. Företaget uppger att man har mötts av ett stort intresse från länder som Tyskland, Luxemburg, Italien och Grekland.

Sköna Nya Värld? Eller?

Men ingen kan längre påstå att buss- och kollektivtrafik är en mossig och gammaldags bransch.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)