Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

I sanning en dyr Norgehistoria

Foto: Hans Petter Fjeld/Wikimedia Commons.

Det kan bli dyrt att ta bussen på färja i Norge, långt innan bussen ens har kört ombord. Det har svenska Interbus fått erfara. Så dyrt att företaget nu har dragit tillbaka sin anmälan om vilka bussar de vill ha möjlighet att köra ombord på de norska fjordfärjorna. Detta, sedan de fått en faktura på nästan 400 000 kronor långt innan sommarsäsongen är här.

Interbus har sommartid brukat trafikera de norska fjordfärjorna. Taxeringen har skötts via Fjord1 storforbrugerkort som företaget haft i tio exemplar och som man har flyttat mellan sina bussar.

Bussföretaget var tvungen att sätta in en deposition eftersom man fick besked att det enligt norsk lag inte är tillåtet att sälja färjebiljetter på kredit. Interbus satte in 10 000 kronor för ett antal år sedan och fick ut fem kort.

– Sedan utökade vi med ytterligare fem kort och kanske vi satte in lite mera pengar men det är tveksamt. När man sedan färjade i Norge drogs pengar från depositionen, så nog sjutton fick man åka på kredit. Det kom fakturor på upp till 20 000 kronor per månad, berättar Roger Mathiasson på Interbus.

Nu har man lagt om systemet och korten försvinner, berättar han. Istället ska betalning ske via AutoPass Transponder som företaget har i bussarna för att sköta vägskatten.

Interbus registrerade de drygt 30 bussar som man hade för av sikt att trafikera med.

– Kostnaden skulle vara 50 kronor/styck i administrativ avgift. Men vi fick en faktura på 399 600 kronor. Man måste sätta in en deposition på 13 700 norska kronor per tungt fordon.

– Jag klagade, men de rycker på axlarna och säger att sådana är reglerna i Norge, berättar Roger Mathiasson.

Bussföretaget kommer nu att dra tillbaka sin anmälan.

– Vi får väl gräva ner en transponder vid gränsen som vi delar mellan bussarna, suckar Roger Mathiasson.

På skämt, är väl bäst att tillägga.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)