Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Nationellt biljettsystem riskerar bli dyrt”

Kristoffer Tamsons(M), trafikregionsråd i Region Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

”Vad som vid första anblick låter som ett tilltalande och måhända självklart initiativ är förenat med risk för såväl omfattande kostnader som investeringar som görs förgäves”. Det skriver Kristoffer Tamsons(M), trafikregionsråd i Region Stockholm och ordförande i SL i en debattartikel i Dagens Samhälle på onsdagen. Han varnar där fört att ett i grunden bra initiativ kan resultera i dyra och dåliga lösningar och en statlig prisreglering.

Bakgrunden är att den nya regeringen har aviserat ett nytt, nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik. Systemet ska införas om tre år.

Hur ett sådant system ska utformas är det idag ingen som vet.

Kristoffer Tamsons konstaterar att ett nationellt biljettysystem är bekvämt, kundvänligt och bidrar till att göra kollektivtrafiken mer attraktiv vid långväga resor.

– Men samtidigt sker en försvinnande liten andel av alla kollektivtrafikresor i Sverige över länsgränserna. Enbart i Stockholms län sker mer än hälften av all kollektivtrafik i hela Sverige. 52 procent av alla resor med kollektivtrafik görs alltså redan i ett och samma biljettsystem.

– Till det kommer att hela Mälardalen har ett gemensamt biljettsystem, Movingo, som möjliggör för sex av tio kollektivtrafikresenärer i hela landet att resa gränslöst med en och samma biljett. Detta framdrivet helt utan statliga tvångsåtgärder, stimulanser eller direktiv. Till det kommer väl utvecklade samarbeten inom Samtrafiken, skriver Kristoffer Tamsons.

Han varnar för en risk för stora kostnader och investeringar som har gjorts förgäves med ett nytt nationellt biljettsystem.

– Vi är också oroliga över att regeringen med statliga pekpinnar nu vill visa vägen för omfattande tekniskt och organisatoriskt komplicerade projekt som delvis skulle omöjliggöra den nya typ av biljettförsäljning som nu utvecklas av marknaden själv i samförstånd med de aktörer som har valt att möjliggöra för andra än kollektivtrafikhuvudmannen att sälja biljetter.

Det kan leda till att göra det omöjligt med en helt öppen, digital biljettförsäljning via ombud, skriver Kristoffer Tamsons.

– Det är i sin tur något som hela branschen strävar efter som örutsättning för att bygga helt nya mobilitetslösningar och tjänsteerbjudanden.

– Att bygga ett omfattande och dyrt statligt system, utan tydlig koppling till de som kör och utvecklar trafiken, eller erbjuder andra tjänster i samhället till vilka kollektivtrafiken är en bärande del av kunderbjudandet, riskerar detta bara att bli kollektivtrafikens svar på Stålverk-80.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)