Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny försäljningschef hos EvoBus

Pär Wik är sedan den 2 januari ny försäljningschef hos EvoBus Sverige med ansvar för försäljningen av turistbussar. Foto: Ulo Maasing.

EvoBus i Sverige har fått en ny försäljningschef. Omedelbart efter nyår tillträdde Pär Wik posten som försäljningschef med ansvar för försäljningen av turistbussar i Sverige hos det Daimlerägda företaget. Försäljningschef fleet är som tidigare Marcus Gunnarsson.

EvoBus´nye försäljningschef har sin bakgrund i helt andra branscher än bussnäringen. Under fjorton år drev han eget företag i tryckeribranschen. Därefter arbetade han med försäljning av kontorsmöbler. Hela tiden har han haft ett starkt motorintresse.

– Det var det intresset som gjorde att jag såg mot det här jobbet. Jag har alltid arbetat med försäljning och jag tycker om att sälja. Grunden för framgångsrik försäljning är att lyssna på kunden, vara lyhörd och lösa de problem och behov som kunden har. Löser man det på ett bra sätt har man en nöjd kund, säger Pär Wik när vi samtalar över en kopp kaffe.

– Det är också viktigt att känna stolthet, att stå för produkten.

De egna erfarenheterna av bussbranschen är begränsade till många resor till Österrike och Italien. Men Pär Wik säger sig ha blivit allt mer intresserad av bussen som han menar har stora möjligheter inför framtiden. För hans egen del handlar det nu om att lära sig så mycket som möjligt, både om branschen och de produkter han ska arbeta med.

– Jag är inbokad på mängder av utbildningar, både i Tyskland och i Sverige. Jag känner mig väl omhändertagen här. Dessutom finns en kompetens i företaget som gör att jag inte behöver kunna allt om varenda mutter, ler han.

EvoBus nye försäljningschef bor i Växjö och kommer att pendla till arbetet i Vetlanda.

– Men min avsikt är att resa mycket och träffa kunder runt om i landet

Det är en stark marknadsposition Pär Wik ska förvalta och utveckla tillsammans med sina sju kollegor som arbetar med försäljningen i Sverige. Mercedes-Benz och Setra har idag tillsammans i runda tal 40 procent av den svenska marknaden för turistbussar.

Då är det inte fel att vara något av en tävlingsmänniska som Pär Wik helt klart är. När han var 16 började han tävla i enduro – alltså att bokstavligt talat köra motorcykel på en bana som går över stock och sten, genom vattendrag och lera.

– Jag körde ett tjugotal tävlingar om året till jag vid 25 började på KTH i Stockholm och utbildade mig till grafisk tekniker. Men motorintresset finns fortfarande kvar, så när jag fyllde 50 köpte jag på nytt en motorcykel, så som många gör, skrattar Pär Wik som idag är 55.

Hans intryck av bussbranschen så här långt?

– Det är en fantastisk bransch där man hjälper varandra när det behövs, även om man också är konkurrenter. Jag känner att jag har gjort rätt val och inte minst fått träffa många trevliga människor.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)