Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

40-årsjubileum i Vetlanda

På plats på Setraträffen/EvoBus´ öppna hus fanns Riccard Bergström, OmniPlus, vd:n Ergiz Esen, eftermarknadschefen Patrik Lämborg samt Marcus Gunnarsson, försäljningschef, fleet. Foto: Ulo Maasing.

Den har blivit en av de verkliga institutionerna i svensk bussbransch, kanske den mest etablerade. I år var det 40-årsjubileum för det som sedan starten på den tid då Cartes var Setras representant i Sverige har kallats för Setraträffen. Numera är det inte bara en träff för Setrakunder utan också en dag med öppet hus hos EvoBus i Vetlanda. 160 deltagare från svensk bussbransch kom till EvoBus under arrangemanget som ägde rum under fredagen och lördagen.

Fredagen ägnades åt diskussioner mellan kunder och EvoBus liksom till produktpresentationer, inte minst av den nya säkerhetsutrustning som finns i Setras och Mercedes-Benz nya turistbussar. En rejäl fest avslutade traditionsenligt fredagen.

På plats fanns bland övriga bussar en Mercedes-Benz Tourismo med ABA 4, den senaste generationen av Daimlers aktiva bromsassistent, liksom med en radar som hjälper föraren att upptäcka fotgängare och cyklister och andra hinder i den döda vinkeln på högersidan.

På lördagen fick besökarna provåka den Mercedes-Benz Safety Coach, en Tourismo som är utrustad med alla säkerhetssystem medan en medarbetare gång på gång fick kliva ut framför bussen när den kördes. Han är alltjämt oskadd och vid god hälsa…

Lars Annerberg, Sveriges Bussföretag, tog upp frågor kring drivmedel och skolskjutsupphandlingar. Foto: Ulo Maasing.

Under det öppna huset på lördagen fanns som vanligt en rad leverantörer till bussbranschen på plats. Besökarna bjöds också på flera seminarier. Bland annat tog Sveriges Bussföretags Lars Annerberg upp drivmedelsfrågor och upphandlingar av skolskjutsar.

Osäkerhet
Han tog bland annat upp den osäkerhet som gäller de förnybara drivmedlen de närmaste åren. Idag dominerar HVO bland de förnybara drivmedlen i bussbranschen, även om RME har ökat sin marknadsandel sedan drivmedlet skattebefriades från 2017. Det har fått en del större bussföretag att återgå till RME.

– Biogas och fordonsgas används bara när upphandlare kräver det, etanolen är på väg ut och eldrift kommer starkt i upphandlad stadstrafik, möjligen även i skolskjutsar, konstaterade Lars Annerberg.

För HVO 100, alltså HVO som inte är blandad med andra drivmedel, är framtiden osäker. Den lag om reduktionsplikt som träder i kraft i år kräver att all bensin och diesel som säljs till 20 procent ska bestå av förnybara drivmedel och från nästa år till 21 procent förnybart.

– Det kräver stora volymer av HVO, konstaterade Lars Annerberg.

– Och vad som händer med dagens skattefrihet på HVO och biogas från 2020 står skrivet i stjärnorna.

Ytterligare en komplikation är att ämnena PFAD (som kommer från palmolja) samt TCO (teknisk majsolja) från den 1 juli inte kommer att räknas som restprodukter och alltså inte klassas som fossilfria om de inte är spårbara. Spårbarheten är komplicerad – det gäller i praktiken att visa varifrån varenda droppe av PFAD:n kommer, alltså att spåra den tillbaka till minsta lilla plantage i exempelvis Indonesien.

– 2017 utgjorde PFAD och TCO 40 procent av råvaran i HVO. Finska Neste som står för 60 – 70 procent av leveranserna av HVO i betraktar bussbranschen som en viktig kund och arbetar på att under 2020 ha klart med spårbar PFAD.Då kommer HVO också att klara kraven för att klassas som fossilfritt, konstaterade Lars Annerberg.

Skolskjutsar
Han tog i sin presentation också upp frågor kring upphandling av skoskjuts med buss.

– Många upphandlingar är extremt överarbetade och upprepar i upphandlingskraven sådant som redan är reglerat i svensk lag. Men det finns också en del att anmärka på när det gäller index. Att inte hantera index på ett korrekt sätt skapar onödiga affärsrisker för bussbolagen och driv er därmed upp kostnaderna för upphandlarna, sa han.

Upphandlingarna kan bli bättre om man följer kollektivtrafikbranschens gemensamma rekommendationer, har en dialog mellan upphandlare och bussföretag och följer indexrekommendationerna, framhöll Lars Annerberg.

– När det gäller skolskjuts ska hela beloppet i upphandlingen indexeras, och det ska ske första gången redan vid trafikstart. Index ska regleras varje kvartal, eftersom framför allt drivmedelspriserna varierar starkt. Det är också viktigt att välja rätt baskvartal, och då ska man inte välja kvartal tre, betonade Lars Annerberg.

Här är några bilder från EvoBus öppna hus i Vetlanda. Foto: Ulo Maasing.

Bussexpertens Fredrik Nilsson och Erik Hult tog sig en fika mellan samtalen med kunder.

Från resegrossisten Cities+Tours fanns Margareta Unger och Gerlinde Anderberg på plats.

EvoBus´ Ulrika Kroon bjöd på busspoddsbollar i 40-årsjubileets tecken.

Marcus Gunnarsson från Gruppresor i Grums tillsammans med EvoBus´ Lovisa Isaksson.

Nejdå. Det är långt ifrån Game over för Luminator som fanns på plats personifierad av Elisabeth Lager.

Nicholas Fernholm höll en inspirerande föreläsning om utveckling, robotar, digitalisering och framtid.

Mercedes-Benz Safety Coach i form av en Tourismo med toppsäkerhet visades i Vetlanda.

160 deltagare från bussbranschen fanns på plats under Setraträffen i Vetlanda.

Som vanligt visade Setra och Mercedes-Benz upp en palett av sina bussar.

Setraträffen firade i år 40-årsjubileum.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)