Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt avtal för affärsutveckling i kollektivtrafik

Syftet med det nya modellavtalet är att kollektivtrafiken ska bli bättre, få nöjdare kunder och ett ökat resande. Foto: Ulo Maasing.

Nu finns ett nytt modellavtal för bättre samarbeten och affärsutveckling i kollektivtrafiken. Syftet med avtalet är att skapa ett gemensamt sätt att arbeta hos både beställare av kollektivtrafik och trafikföretag så att kollektivtrafiken kan bli bättre, få nöjdare kunder och ett ökat resande. Avtalet har tagits fram av Kollektivtrafikens Avtalskommitté, KollA inom ramen för Partnersamverkan för en bättre kollektivtrafik.

Det handlar om ett modellavtal som parterna kan använda sig av, inte något bindande dokument för alla beställare och trafikföretag.

Tanken med avtalet är att skapa en plattform för samsyn mellan beställare och trafikföretag om hur arbetet ska bedrivas för att nå målen för trafiken. Istället handlar det om ett förslag till hur ett affärsutvecklingsavtal mellan parterna kan utformas.

– Genom att använda ett affärsutvecklingsavtal kan arbetsformerna formaliseras på ett tydligt och transparant vis och vara en förutsättning vid den aktuella upphandlingen. Kollektivtrafikens utvecklingspotential blir som starkast när trafikplanering, samhällsbyggnad och infrastrukturutveckling stödjer varandra, skriver Partnersmverkan i en presentation av det nya modellavtalet.

Grunden för affärsutvecklingsavtalet är att:

• Beställaren och Trafikföretagen är samarbetspartners som samverkar för att utveckla den gemensamma affären.

• Samverkan kännetecknas av kundfokus och affärsmässighet.

• Beställaren och Trafikföretaget har en tydlig målstyrning och en gemensam uppföljning.

• Det finns en ömsesidig öppenhet mellan Beställaren och Trafikföretaget.

Det nya modellavtalet kan laddas ner här.

Taggat som:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)