Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fnurra i Lund: ”Svårt att lita på Skånetrafiken”

Philip Sandberg(L), kommunstyrelseordförande i Lund: “Svårt att lita på Skånetrafiken2. Foto: Andreas Ragnarsson.

Lunds kommun och Skånetrafiken har frontalkrockat sedan Skånetrafiken föreslagit en rad besparingar i busstrafiken i Skåne för att klara ekonomin. Nu kontrar Lund med att vägra göra ombyggnader som krävs för busstrafiken i stadsdelen Klostergården. ”Det är svårt att lita på Skånetrafiken. Vi lägger anpassningarna på Klostergården på is. Vi kan inte göra investeringar om vi inte ser att de håller över tid,” säger kommunstyrelsens ordförande Philip Sandberg(L) till Skånska Dagbladet.

De arbeten det gäller är kostnadsberäknade till 7,5 miljoner och avser bland annat en ombyggnad av en rondell. Men nu har kommunstuyrelsens arbetsutskott sagt nej till att spendera pengarna. Politikerna i Lund känner sig lurade av Skånetrafiken sedan skånetrafikens besparingsförslag lagts fram.

En av besparningarna i Skånetrafikens förslag gäller en tidigare beslutad förändring av en busslinje till stadsdelarna Vallkärra/Stångby, men som Skånetrafiken nu vill stryka. Befängt, anser Philip Sandberg, enligt Skånska Dagbladet.

– Vi investerade mycket pengar när linjen skulle förlängas, säger han till tidningen.

Kommunen reagerar också mot en rad andra nerdragningar och nobbar Region Skånes förslag att de kommuner som motsätter sig de nerdragningar som Skånetrafiken har föreslagit själva ska betala för den busstrafik som de vill ha men som Skånetrafiken inte anser sig ha råd att leverera.

– Vi har gjort en skatteväxling kring kollektivtrafiken och då förväntar vi oss en hög kvalitet. Att vi ska betala vore lika ologiskt som att vi som kommun skulle sälja tjänster till regionen för sådant som är kommunens verksamhet, säger Philip Sandberg till Skånska Dagbladet.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)