Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förarstöd minskar olyckor ombord på bussen

Förarstöd minskar olyckor utanför bussen och inne i den, konstaterar bussföretaget Abellio efter ett omfattande projekt i London. Foto: Abellio.

När bussföretaget Abellio i London monterade system för kollissionsvarning och andra förarstöd på sina bussar fick det en oväntad effekt. Systemet är tänkt att minska olyckor där bussen kolliderar med oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister och därmed bidra till att färre omkommer i trafiken. Men det var inte bara kollissionerna som minskade när förarstödet installerats. Antalet passagerare som skadades inne i bussen, bland annat genom att ramla vid inbromsningar, reducerades också kraftigt. Bussbolaget menar att förklaringen ligger i förarstödet.

Abellio London har mer än 700 bussar i trafik i den brittiska huvudstaden och transporterar där 150 miljoner passagerare per år.

Tillsammans med Mobileye (ett företag som bland annat utvecklar förarstöd) lanserade Abellio i februari 2018 ett pilotprojekt. Man installerade kollissionsvarnare på 66 av Abellios bussar som trafikerar tre olika linjer i London.

Försöket genomfördes i samarbete med förarnas fackliga organisation och stöttades av en särskild fond från Transport for London för ökad säkerhet i busstrafiken. Transport for London svarar inte bara för kollektivtrafik utan har ett bredare ansvar för för trafiken i den brittiska huvudstaden. Transport for London har satt som mål att ingen ska omkomma eller skadas allvarligt i trafiken år 2041.

Det system som Abellio och Mobileye installerade på de 66 bussarna varnar för kollission med objekt framför bussen eller när bussen oavsiktligt avviker från sitt körfält, utan också för kollission med cyklister och fotgängare, bland annat på grund av den döda vinkeln för bussföraren.

Över 200 bussförare har deltagit i pilotprojektet.

När nu Abellio och Mobileye har utvärderat försöket kan man konstatera att systemet med kollissionsvarnare har gett påtagliga positiva resultat. De kollissioner som man definierar som möjliga att undvika har minskat med 29,1 procent. Helt oväntat fick man också ett annat positivt resultat. Antalet människor som skadats inne i bussarna i samband med olyckor som är möjliga att undvika minskat med spektakulära 60 procent.

Med olyckor som är möjliga att undvika avser man olyckor som bussföraren har möjlighet att förebygga.

Abellio tvivlar inte på att det är förarstödet som ligger bakom de positiva siffrorna. Installationen av systemet från Mobileye är nämligen den enda variabel som ändrats på de 66 bussarna. Allt annat är oförändrat.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)