Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Göteborgs bokbussar blir elektriska

Göteborg satsar nu på elektriska bokbussar som kan betjäna även områden i miljözon. Foto: Volvo.

Från sommaren 2020 kommer några av världens troligen första eldrivna bokbussar att rulla i Göteborg. Göteborgs Stadsbibliotek har i en upphandling beställt två helt eldrivna bussar från Volvo. Bussarna ska ersätta dagens två bokbussar och sättas i trafik i juli 2020.

De nya bokbussarna kommer tydligare att rikta sig mer till barn och barnfamiljer, där det mobila biblioteket får fokus på upplevelser och läsning. Det kommer att synas i inredningen, där det förutom bokhyllor kommer att finnas plats för stora och små människors möten. Det finska företaget Kiitikori OY har fått i uppdrag att inreda bussarna.

Bussarna som är av modellen Volvo 7900 Electric säljs som en komplett, nyckelfärdig lösning, där Volvo tar hand om allt underhåll av både fordon och batterier för en fast månatlig kostnad. Uppställning, laddning och underhåll kommer ske i Volvo Lastvagnars nya center i Mölndal. Konceptet ger Stadsbiblioteket möjlighet att ha bussarna i trafik betydligt fler timmar än dagens bussar.

Ordern är ett resultat av ett samarbete mellan Kiitikori OY, Volvo Truck Center Mölndal och Volvo Bussar.

– Stadsbiblioteket har valt att göra som allt fler av våra kunder gör, man upphandlar en totallösning som innebär att vi tar hand om bussen och alla kringtjänster, säger Jonas Pettersson, Försäljningschef Syd på Volvo Bussar.

– Vi ser fram emot att sommaren 2020 åter ha bokbussar som ger oss möjlighet att besöka alla barn, även de som bor eller går i förskolan inom miljözonen. Vi valde elbussar för att säkra detta under bokbussarnas hela livslängd som är så lång som tolv år, säger Anette Eliasson, sektorschef Bibliotek i Kulturförvaltningen.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)