Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hallandstrafiken ökar och vinner marknadsandelar

För tredje året i rad hade Hallandstrafiken i fjol en resandeökning på mer än fem procent.

Resandet med Hallandstrafiken fortsätter att öka. För tredje året i rad uppgick ökningen i fjol till över fem procent. Under 2018 gjordes totalt 19,6 miljoner resor, en ökning med 5,1 procent,  jämfört med 2017 då 18,7 miljoner resor gjordes. Även marknadsandelen, alltså andelen resor med kollektivtrafik av det totala antalet motoriserade resor,ökade under 2018, till 18,1 procent.

Sedan 2010 har Hallandstrafikens marknadsandel ökat med över sex procentenheter sedan 2010 då den var 11,7 procent.

– Marknadsandelen ökade med 1,5 procent under 2018, från 16,6 procent till 18,1 procent, vilket innebär att vi passerade målet på 17 procent, säger Andreas Almquist, vd för Hallandstrafiken.

Den procentuellt starkaste resandeökningen gäller stadsbussarna i Varberg med en ökning på hela 24 procent till drygt 819 000 resor. I Halmstad är ökningen 3,6 procent upp till 4,4 miljoner resor. I Kungsbacka ökar trafiken med 9,8 procent till 523 000 resor och i Falkenberg med 1,1 procent till 561 000 resor.

– Sedan den stora linjeomläggningen gjordes i Varberg 2015 har resandet nästan fördubblats där, från 414 000 till 819 000 resor. Förändringen med rakare huvudlinjer och koppling till Västkustbanan, har slagit mycket väl ut och fortsätter att ge det totala resandet en bra skjuts i Varberg, säger Andreas Almquist.

Regionbusstrafiken ökade med 1,7 procent till 5,4 miljoner resor.

Resandet på Västkustbanan ökade med 3,8 procent och passerade fem miljoner för resor med Öresundståg, Västtågen och Pågatågen.

En betydande del av förklaringen till framgångarna i bland annat Varberg kan förmodligen kopplas till det resandeincitamentsavtal som operatören Nobina haft där sedan 2009. I den nu pågående trafikupphandlingen har dock resandeincitamentet tagits bort och ersatts av kvalitetsincitament i trafiken.

Share Dela

Taggat som:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)