Tre företag i Dalarna satsar nu på att locka bussgrupper till Dalarna med hjälp av kulinariska upplevelser. Företagen har tagit fram resekoncept som vänder sig till bussföretag och grupper som pensionärsföreningar, skriver Dalarnas Tidningar, DT. Målet är att öka matturismen i Dalarna.
– Vi sätter ljus på mathantverket i Dalarna, säger Kerstin Sahlin på Sahlins Struts i Borlänge, ett av de företag som samarbetar om den bussburna matturismen.
De andra företagen är Murboannas i Borlänge och Kulinariet i Stora Skedvi.
Ett av syftena är att stärka vår- och hästsäsongen vid de tre anläggningarna.
Det program som företagarna gemensamt har lagt upp bygger på att besöket inleds på Sahlins Struts och sedan fortsätter till Murboannas och avslutas vid Kulinariet. På varje anläggning får besökarna höra om verksamheten och smaka på lokala produkter – och naturligtvis kan de öven köpa lokala produkter.
Idag har de Sahlins Struts enligt DT 30 000 besökare per år, Murboannas cirka 16 000 och Kulinariet omkring 75 000.
Lämna ett svar