Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fullstor självkörande premiär i bussdepå

In och ut ur tvätthallen utan förare. Den fösta fullstora bussen i Storbritannien testas nu på ett depåområde. Nästa år ska reguljär trafik med passagerare komma igång. Foto:ADL.

Den första självkörande (autonoma) fullstora bussen i Storbritannien har nu börjat testas i en bussdepå i Manchester. Bussen är en 11,5 meter lång stadsbuss från den brittiska busstillverkaren ADL, Alexander Dennis, och har utvecklats i samarbete med teknologiföretaget Fusion Processing och bussoperatören Stagecoach.

Många bedömare anser att just körning inom depåer kommer att vara det första området för självkörande, fullstora bussar. Där kan man spara in både förartid och minska skador på bussarna. Föraren lämnar helt enkelt bussen vid infarten till depån och sedan kör bussen själv till exempelvis tvätthall och uppställningsplats.

Inga händer. Inne på depåområdet kör bussen själv mellan exempelvis tvätthall och uppställningsplats. Foto: ADL.

En rad sensorer ser till att bussen navigeras rätt och utan att stöta emot något hinder. Foto: ADL.

Den buss som nu testas i Manchester är en 11,5 meter lång ADL Enviro200 och den teknologi som testas kan också användas för att i framtiden öka trafiksäkerheten även när bussen körs manuellt av en förare.

Det system från Fusion Processing som används i testet heter CAVstar och bygger på en rad olika sensorer som radar, Lidar, optiska kameror och ultraljud. Tillsammans med satellitnavigering upptäcker och undviker systemet hinder, oavsett väder eller tid på dygnet, så att det kan planera en optimal körväg för bussen.

Den mjukvara som används i pilotprojektet i Manchester ska också vara bas för ett större test med självkörande, fullstora bussar nästa år. Då ska fem autonoma bussar av samma modell sättas i reguljär trafik med passagerare mellan Fife och Edinburgh i Skottland via Forth Road Bridge.

I båda pilotprojekten ska bussarna köras autonomt enligt nivå 4, vilket innebär att en säkerhetsförare finns ombord, men normalt inte påverkar körningen.

Den teknologi som de autonoma bussarna har kan också bidra till ökad trafiksäkerhet vid konventionell körning med förare och exempelvis varna förare för cyklister eller fotgängare som finns i förarens döda vinkel eller som plötsligt dyker upp nära bussen.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)