Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Gigantisk satsning på kollektivtrafik

En av Berlins klassiska dubbeldäckare som inom kort ersätts av nya dubbeldäckare från brittiska ADL. Foto: Ulo Maasing.

Tysklands huvudstad Berlin planerar en gigantisk satsning på kollektivtrafiken. Fram till 2035 ska 28,1 miljarder euro, nästan 300 miljarder kronor, satsas på en utbyggnad och uppgradering av Berlins kollektivtrafik som redan idag tillhör de bästa i Europa. Det betyder att två miljarder euro, cirka 21 miljarder kronor, varje år ska investeras i systemet enligt en ny översiktsplan för kollektivtrafiken som staden nyligen presenterade.

När lokaltrafiken i Berlin, BVG, för några veckor sedan la en order på 15 batteridrivna ledbussar hos den polska busstillverkaren Solaris markerade det bara början på en stor omställning av kollektivtrafiken i staden. Fram till år 2030 ska alla bussar i lokaltrafiken bli elektriska.

Men busstrafiken ska inte bara bli elektrisk utan också byggas ut avsevärt. Turtätheten ska öka på flertalet linjer. Parallellt görs en satsning på anropsstyrd trafik i områden som idag har en gles eller obefintlig busstrafik. Digitalt styrda minibussar ska komplettera den traditionella busstrafiken.

Sedan 2015 rullar kontaktlöst laddade elbussar från Solaris på en linje i centrala Berlin, mellan Bahnhof Zoo och Südkreuz. Foto: Ulo Maasing.

Berlin var för övrigt tidigt ute med en fullelektrisk busstrafik. Redan 2015 blev en av busslinjerna i centrala Berlin elektrifierad när BVG satte in kontaktlöst laddade elbussar på linjen.

Parallellt med en satsning på busstrafiken ska också det väl utvecklade spårtrafiknätet byggas ut.

Under den tid Berlin var en delad stad avvecklades alla spårvägar i den västra delen av staden, men behölls i Östberlin. De kommande åren ska spårvägsnätet byggas ut även i västra Berlin i stadsdelar som Schöneberg, Kreuzberg och Spandau. Dagens linjenät på 194 kilometer ska växa till 267 kilometer.

Likaså ska pendeltågsnätet S-bahn byggas ut, främst i nord-sydlig riktning. Utbyggnaden kommer till stor del inte att ske genom att man bygger nya järnvägar. Istället ska järnvägar som har varit oanvända under de senaste årtiondena tas i bruk.

En utbyggnad av tunnelbanan, U-bahn, pågår redan.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)