Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klimatsmarta fordon i fokus

Marian Raluca, IRU: Vi måste hjälpas åt så att inte hela kostnaden för framtidens klimatsmarta fordon hamnar på det enskilda trafikföretaget.

Klimatsmarta fordon var en av de frågor som togs upp när passagerarkommittén i den internationella vägtransportunionen, IRU, möttes i Berlin på måndagen. Runt om i Europa lanseras olika initiativ som syftar till att göra bussar och andra vägtransportfordon säkrare och mer klimatvänliga. Den internationella vägtransportorganisationen IRU har i ett dokument samlat ett antal goda exempel. Syftet är att göra det möjligt för medlemmar i IRUs passagerarkommitté att hämta inspiration från sina grannar.

Ett av de exempel som tas upp är den svenska elbusspremien, där bland andra Sveriges Bussföretag har drivit på starkt.

Bland andra goda exempel som tas upp finns:

I Frankrike har den nationella vägtransportorganisationen FNTR tecknat avtal med en bank som kommer att erbjuda reducerade räntor till operatörer som investerar i klimatsmarta fordon eller i åtgärder som syftar till att minska energiförbrukningen. FNTR har avsatt 50 miljoner euro (cirka 524 miljoner SEK) till projektet.

I Belgien erbjuds subventioner för inköp av LNG/CNG-fordon samt en ekologipremie på 5 000 euro (cirka 52 000 SEK) per fordon för inköp eller leasing av teknik som ökar bränsleeffektiviteten eller säkerheten mer än lagstadgade krav.

Spanien har under de senaste åren haft flera system som erbjuder bidrag till operatörer, till exempel 14,16 miljoner euro Movea 2017-planen, som erbjöd stöd på 18 000 euro (cirka 189 000 SEK) för inköp av bussar och lastbilar. VEA Aid Plan från 2019 kommer att fortsätta liknande hjälp inklusive bonusar som undantag från registreringsskatter.

– Vi behöver lära av varandra och ge våra medlemmar och deras nationella organisationer inom hela EU alla möjligheter som kan tänkas för att bistå dem att möta framtida krav på klimatsmarta och trafiksäkra fordon med stöd av olika åtgärder så att inte hela kostnaden hamnar på det enskilda trafikföretaget, kommentarer Marian Raluca, ansvarig för arbetet för IRUs passagerarkommitté på IRUs Brysselkontor.

Sveriges Bussföretag är medlem i IRU med Anna Grönlund som vice ordförande i IRU:s passagerarkommitté.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)