
Bandklippning för mobilitet som tjänst i Hammarby Sjöstad i Stockholm. Från vänster: Helene Carlsson (Stockholms Stad), Anders Adrem (Cabonline), Jacob Hammarback (Move About), Hans Arby (UbiGo), Johan von Porat (UbiGo), Stefan Thulin (SL). Foto: UbiGo.
Resetjänsten UbiGo invigdes i Hammarby Sjöstad i Stockholm på onsdagen sedan den tidigare framgångsrikt testats i ett pilotprojekt i Göteborg. Syftet med UbiGo är att erbjuda enklare vardagsresor för hushåll och företag genom att integrera alla transportmedel till en tjänst, allt i en app. Tjänsten inkluderar kollektivtrafik, bilpool, taxi, hyrbilar och cykelpool, och erbjuder flexibla prismodeller.
– Invigningen av den nya resetjänsten UbiGo är ett välkommet inslag i mångas vardag av flera anledningar. Resandet blir effektivare, smartare och mer skräddarsytt vilket i slutändan förenklar för Stockholmsregionens invånare att få ihop sina vardagspussel, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.
Introduktionen av den nya tjänsten görs i nära samarbete med Stockholms Stad, SL, Move About, Hertz och Cabonline och först ut att få testa den är invånarna i Stockholmsstadsdelarna Hammarby Sjöstad, Finnboda och Minneberg.
– UbiGo gör att färre stockholmare behöver äga bil och bidrar därmed till minskad trängsel på gatorna och ökat resande med lokaltrafik. Men också ett minskat behov av ytor för parkering, säger Hans Arby, vd på UbiGo.
Lämna ett svar