Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussolyckan i Sveg: Föraren frias av tingsrätten

Olycksbussen i Sveg efter bärgning. Foto: Statens Haverikommission.

På onsdagsförmiddagen kom tingsrätten i Borås med sin dom när det gäller föraren av den tvåvåningsbuss som i april 2017 var inblandad i en svår trafikolycka i Härjedalen. Föraren av olycksbussen frias av domstolen från alla anklagelser. Tingsrätten gick således på försvarets linje och ogillade åtalet.

Olyckan inträffade i Sveg i april 2017 då en av Bergkvarabuss´ dubbeldäckare med skolungdomar på skidresa körde av vägen på en raksträcka.

Vid olyckan omkom tre skolungdomar från Skene i Västergötland när bussen, som var på väg till Klövsjö med ungdomar på skidresa, gick av vägen och välte. Dessutom fick fem ungdomar allvarliga skador och ytterligare 33 elever fick betydande skador.

Föraren var åtalad för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada. I ett pressmeddelande skriver Borås Tingsrätt att ”Tingsrätten har ogillat åtalen därför att det inte är visat att föraren har insett eller borde ha insett att han var så trött eller sömnig att det fanns en risk för att han inte skulle kunna framföra bussen på ett trafiksäkert sätt. Busschauffören kan därför inte anses ha agerat straffbart oaktsamt.”

Samtidigt meddelar Tingsrätten att man ”har kommit fram till att det är utrett att trafikolyckan har uppkommit till följd av att föraren tappat kontrollen över bussen. Det har i sin tur berott på att hans koncentration och vaksamhet har varit nedsatt till följd av trötthet eller sömnighet.”

Tingsrätten skriver att man har gått igenom bevisningen och kommit fram till att det inte har funnits några yttre omständigheter, såsom vädret, vägbanans skick, annan trafik, bussens egenskaper eller skick som kan förklara varför bussen körde av vägen. Vägens utformning bedöms dock ha bidragit till att avåkningen fick så stora konsekvenser som den fick.

När det gäller den bevisning om förarens trötthet eller sömnighet som har lagts fram i målet menar domstolen att den visar att föraren bör ha varit så trött och sömnig att det har funnits en risk för att han skulle somna.

Föraren själv har dock berättat att han inte kände sig trött eller sömnig och det finns enligt domstolen ingen bevisning i målet som ger stöd för att han har visat några sömnighets- eller trötthetstecken före avåkningen.

Tingsrätten slår också fast att föraren har hållit sig till den färdplan som hans arbetsgivare hade gjort upp för honom och som andra busschaufförer före honom hade kört enligt i 15 år.

Tingsrättens slutsats har därför blivit att föraren inte kan anses ha agerat straffbart oaktsamt när han påbörjade resan enligt resplanen och inte heller under resans gång, eftersom han varken insett eller borde ha insett att han var för trött eller sömnig för att kunna framföra bussen på ett trafiksäkert sätt.

Åklagaren, Mikael Bäcktröm, hade yrkat på villkorlig dom och böter, medan förarens försvarare, advokat Ulf Smedberg yrkade på att tingsrätten skulle ogilla åtalet.

Borås Tingsrätt gick alltså på Smedbergs linje och ogillade åtalet, vilket innebär att den 64-årige föraren frias.

Åklagaren i målet, Mikael Bäckström, har slutat på åklagarmyndigheten. Chefsåklagare Stefan Ekroth i Östersund uppger att man inte har bestämt sig när det gäller ett eventuellt överklagande av domen.

– Jag kan konstatera att tingsrätten ogillat åtalet i dess helhet och frikänt den tilltalade. Det är fråga om en omfattande dom och ett mycket omfattande utredningsmaterial. Vi kommer nu att gå igenom domen noggrant och ta ställning till om vi ska överklaga till hovrätten eller inte, säger han.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)