Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Självkörande bussar i Västerbottensby

Skellefteå kommun ska tillsammans med Vinnova och Trafikverket  testa självkörande bussar i landsbygdstrafik och under norrländska vinterförhållanden. Ett liknande test pågår i Longyearbyen på Spetsbergen. Foto: EasyMile.

För första gången i Sverige ska självkörande bussar efter sommaren sättas i trafik på landsbygden. Det är Skellefteå kommun som tillsammans med Trafikverket och Vinnova ska testa självkörande bussar i byn Varuträsk utanför Skellefteå.

Projektet ska bland annat visa hur självkörande bussar fungerar på landsbygden och i snö och norrländsk kyla med de utmaningar som snöstormar och snöröjning innebär. Trafiken startar i september och projektet är tänkt att pågå i ett år.

Kommunstyrelsens arbetsutskott i Skellefteå beslutade på tisdagen att kommunen ska satsa två miljoner kronor på projektet. Resterande tolv miljoner kronor står Trafikverket och Vinnova för. Den by som har valts ut för projektet, Varuträsk, ligger mellan Skellefteå och Boliden. Byn är långsträckt

Skellefteå kommun håller just nu på att göra om kollektivtrafiken i kommunen. I samband med det kommer Varuträsk sannolikt att få betydligt färre bussar som passerar inne i byn.

– Varuträsk är ett bra ställe att testa på med en lagom sträcka från byn till väg 95 där regionbussen passerar, säger utvecklingsledaren för projektet, Gustaf Ulander, till SvT Nyheter Västerbotten.

Självkörande bussar har tidigare testats på flera håll i landet, men då i stads- eller förortsmiljö. I Barkarby, nordväst om Stockholm, finns sedan i höstas världens troligen första reguljära busslinje som trafikeras av Nobina med självkörande bussar.

I Barkarby har just snöröjningen och snövallar varit en utmaning för de självkörande bussarna i vinter.

Som vi nyligen rapporterat testas likadana självkörande bussar som i Barkarby i norska Kongsberg i ett test som nu utvidgas och även ska omfatta hur bussarna klarar nordiska vinterförhållanden.

Sedan i mars testas en självkörande buss från samma tillverkare, EasyMile, i Longyearbyen på Spetsbergen där vintrarna ofta är tuffa. Det är första gången som självkörande bussar sätts i trafik norr om polcirkeln.

Även i Barkarby och Kongsberg är det självkörande bussar från EasyMile som används.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)