Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stark ökning och miljardvinst för Keoliskoncernen

Keolis, som ägs av franska staten, har verksamhet i ett stort antal länder, inklusive Sverige. Här kör man bland annat stadsbussarna i Karlstad. Foto: Ulo Maasing.

Kollektivtrafikjätten Keolis, som ägs av franska staten, hade ett mycket starkt år 2018. Keolis vann många anbud på olika håll i världen och ökade sin omsättning med tio procent till 5,93 miljarder euro (cirka 62,1 miljarder kronor). Året innan, 2017, ökade omsättningen med 6,4 procent. Lönsamheten ökade ännu mer. Rörelseresultatet förbättrades med femton procent från 342 till 392 miljoner euro, vilket motsvarar cirka 3,6 respektive 4,1 miljarder kronor. Rörelsemarginalen blev 6,6 procent, en förbättring från 6,3 procent året innan.

Enligt Keolis beror den kraftiga omsättningsökningen dels på nya trafikavtal, dels på mycket bra resultat i Keoliskoncernens alla verksamheter. Företaget redovisar dock inte lönsamheten i exempelvis den svenska verksamheten. Bland de ny trafikavtal som har gett omsättning och lönsamhet en skjuts uppåt nämns särskilt ett järnvägskontrakt i Wales liksom nya trafikavtal i Nederländerna, Tyskland, Storbritannien och Australien.

Keoliskoncernen ägs till 70 procent av det statliga franska järnvägsbolaget SNCF och till 30 procent av en statlig fransk pensionsstiftelse, Caisse de dépôt et placement du Québec (CDPQ).

Trots att Keolis ägs av den franska staten sker tillväxten till stor del utanför Frankrike. Med en ökning på hela tretton procent står nu den internationella verksamheten för hela 49 procent av Keolis´ omsättning inom kollektivtrafik.

Keolis finns idag i en rad länder. Förutom i Sverige är Keolis verksamt i Australien, Belgien, Kanada, Kina, Danmark, Frankrike, Tyskland, Indien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Portugal, Qatar, Storbritannien och USA.

Taggat som:

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)