Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tryggare för småttingar i Sörmlandsbussar

Åker snart ännu tryggare med Sörmlandsbussar. Foto: Wikimedia Commons.

Samtliga bussar i landsbygdstrafik i Sörmland kommer att som standard ha förinstallerade babyskydd enligt det nya trafikavtalet mellan Nobina och Sörmlandstrafiken. Avtalet börjar gälla i augusti och innebär att Nobina som tidigare ska utföra den allmänna kollektivtrafiken i Katrineholm, Nyköping, Gnesta, Oxelösund, Trosa, Vingåker och Flen.

– Babyskydden finns förinstallerade i sätet och den som vill resa med sitt barn behöver bara kliva på bussen och använda det direkt. Det är enkelt, tryggt och smidigt för resenären, precis som det ska vara, säger Pär Johansson som är trafikchef på Nobina Sörmland.

Babyskydden passar barn i åldrarna 1- till 4 år upp till 18 kg. Redan idag finns dessa babyskydd installerade på drygt hälften av de bussar som rullar inom trafikområdet. Men från och med augusti när det nya avtalet börjar gälla kommer de alltså att finnas på alla bussar som kör landsortstrafik. Sörmlandstrafiken har ställt detta som ett tilläggskrav utöver rådande branschstandard för säkerhet ombord på bussarna.

– Det känns jättebra att erbjuda resenärerna den här tilläggstjänsten. Vi vet sedan tidigare att behovet och efterfrågan har varit stor och det har vi haft med oss i arbetet med kravställningen i det här avtalet, säger Åsa Bjerke, chef för kollektivtrafiken inom Region Sörmland och ansvarig för upphandlingen hos Sörmlandstrafiken.

Även USB-uttag för mobilladdare och fritt wifi kommer att vara standard i och med att det nya avtalet börjar gälla.

– Vi ser att även detta är något som efterfrågats av våra resenärer och sammantaget är vi övertygade om att dessa nyheter kommer förbättra den totala reseupplevelsen betydligt, säger Pär Johansson.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)