Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

ABB laddar i Göteborg

ABB ska leverera snabbladdare till GS Buss i Göteborg i samband med att linje 60 elektrifieras. Idag körs linjen med hybridbussar. Foto: ABB.

Det blir ABB som ska leverera snabbladdarna när nu fler busslinjer i Göteborg ska bli eldrivna. Det kommunägda bussföretaget GS Buss har lagt en order hos ABB för elektrifieringen av en av stadens mest trafikerade busslinjer, linje 60.

Linjen ska elektrifieras tillsammans med linjerna 59 och 62. Resultatet blir både minskade utsläpp av miljöskadliga ämnen och en tystare och lugnare stadsmiljö. Under 2018 gjordes närmare 6,9 miljoner resor på linje 60 och cirka 780 000 resor på linjerna 59 och 62.

Bussarna på linje 60 kommer att laddas av fyra 300kW HVC-laddare (Heavy Vehicle Chargers), en modulär lösning för högeffektsladdning av tunga fordon från ABB. Laddarna använder sig av standarden OppCharge, ett öppet gränssnitt för bussladdning, som erbjuder laddning via automatisk takanslutning.

Bussarna kan laddas på bara tre till sex minuter i depån på Kruthusgatan samt snabbladdas på linjens ändhållplatser i Masthugget och vid Redbergsplatsen. Laddarna kommer att levereras under sommaren 2019 och tas i drift i oktober samma år.

– En stabil laddinfrastruktur är avgörande för våra leveranser, där vi i dagsläget kör avgångar var fjärde minut i högtrafik. Genom snabbladdning vid ändhållplatserna säkerställer vi trafiken, samtidigt som boende längs våra linjer, resenärer och våra förare, får en bättre miljö med lägre buller och bättre luftkvalitet, säger Dan Paulström, affärsområdeschef vid GS Buss.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)