Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kollektivtrafiken flyger upp i luften

Det var då det. I 1952 års generalplan för Stockholm fanns ett antal landningsplatser för autogiro – ett slags luftfarkost som ser ut som en helikopter men fungerar mer som ett vanligt flygplan. Konstruktionen blev utkonkurrerad av helikoptern. Men det är knappast sådana farkoster som Airbus och lokaltrafiken i Paris, RATP Group, avser att utveckla. Foto: Wikimedia Commons.

Flygplanstillverkaren Airbus och RATP Group, som bland annat kör kollektivtrafiken i Parisområdet, börjar samarbeta. Syftet är att undersöka möjligheterna till flygande kollektivtrafik, Urban Air Mobility, i Ile-de-France, alltså den region i Frankrike där Paris ligger. Tanken med projektet är att det utgöra en del av utbudet av mobilitet som en tjänst, MaaS (Mobility as a Service) och dra nytta av de båda företagsgruppernas innovationer när det gäller hållbar och delad mobilitet.

Airbus och RATP Group ska analysera förutsättningarna för en sådan, luftburen tjänst, med kontrollerade kostnader, samtidigt som den ska knytas samman med annan persontrafik och stadsbyggnad så att flygande fordon blir tillgängliga för så många människor som möjligt.

RATP Group och Airbus avser nu att knyta till sig många relevanta partners för att utveckla det nya transportutbudet i några av världens största städer.

– Förutom masstransporter, som är vår kärnaffär, är det viktigt för RATP Group att använda sin kompetens och sitt tekniska kunnande för att utveckla nya former av mobilitet och nya tjänster för att stödja morgondagens smarta städer, säger Catherine Guillouard, koncernchef i RATP Group.

– Autonoma, förarlösa, flyg är inte längre science fiction. Vi utvecklar nu tekniska demonstrationsprojekt för att göra det möjligt för människor att mötas snabbare. Vi har redan de tekniska byggklossarna, men behöver samordna och integrera dem i användarnas vardag utan att säkerheten, vår främsta prioritet, eftersätts, säger Guillaume Faury, koncernchef för Airbus.

Att människor ska kunna flyga mellan olika stadsdelar är faktiskt inget nytt. Till och med i Stockholm tänkte man sig en gång att flyget skulle kunna vara ett lokalt eller regionalt transportmedel.

I 1952 års generalplan för Stockholm fanns ett antal landningsplatser för autogiro – ett slags luftfarkost som ser ut som en helikopter men fungerar mer som ett vanligt flygplan. Konstruktionen blev utkonkurrerad av helikoptern. Men det är knappast sådana farkoster som Airbus och lokaltrafiken i Paris, RATP Group, avser att utveckla.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)