Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Lamt om transporter i EU

Moderatorn Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, fick inte ut något nytt från befintliga och kanske kommande EU-parlamentariker. Från vänster: Anna Grönlund, Gustav Hemming(C), Jytte Gutelnd(S), Said Abdu(L), Nina Broman Costa(V), Anders Sellström(KD), Karls Robbjens(SD), Jakop Dalunde(MP). Foto: Ulo Maasing.

Kraftfulla uttalanden och tydliga ställningstaganden lyste med sin frånvaro när Transportföretagen på tisdagskvällen arrangerade ett mingel med nuvarande och kanske blivande EU-parlamentariker. Bakgrunden till minglet var det stundande valet till EU-parlamentet. Representanter för samtliga svenska partier utom Moderaterna och Feministiskt initiativ deltog. Mest tog de upp järnvägsfrågor. Transportföretagens vd Mattias Dahl hade fått förhinder – han fick det istället hett om öronen på ett annat möte i samma hus.

– Våra medlemmar påverkas dagligen av EU-arbetet. Det som beslutas i EU har stor betydelse för oss, sa Stefan Back som har det övergripande ansvaret för EU-frågor i Transportföretagen där även Sveriges Bussföretag ingår.

Som exempel nämnde Stefan Back bland annat frågor kring kör- och vilotidsbestämmelser och cabotage.

Stefan Back, Transportföretagen: Vi vill ha klara, enkla och stabila regler. Men när frågor går genom de olika instanserna i EU landar det ofta i kompromisser som inte fungerar när de möter verkligheten. Foto: Ulo Maasing.

– Vi vill ha klara, enkla och stabila regler. Men när frågor går genom de olika instanserna i EU landar det ofta i kompromisser som inte fungerar när de möter verkligheten, sa Stefan Back.

Anders Sellström(KD), EU-parlamentariker som inte ställer upp för omval, tog upp tråden.

– Man ska vara medveten om att EU-parlamentet är en enda stor kompromissmaskin. Därför är det viktigt att Sveriges regering är aktiv i EU:s ministerråd och den vägen driver frågor som är viktiga för oss. Här behövs ett betydligt större engagemang från regeringen. Ett exempel är frågan om HVO där regeringen har varit alltför passiv, sa Anders Sellström.

– Den svenska regeringen måste bli mycket mer aktiv. Då får vi mer att hända.

Jytte Guteland(S) tog också upp betydelsen av biodrivmedlen för transportnäringen.

– Vi var irriterade på EU: förnyelsedirektiv, men frågan om biodrivmedel är inte alls lika stor i EU som helhet som i Sverige. Här måste Sverige pressa på EU, likaså när det gäller elektrifieringen av transportnätet.

Ett av de ämnen som togs upp var EU:s mobilitetspaket där bland annat frågor om kör- och vilotider och cabotage ingår. Där blev uttalandena mer allmänna

– Vi vill ha sund konkurrens utan att det blir alltför byråkratiskt, sa Gustav Hemming(C).

– Vi behöver minska regelbördan för företagen, kommenterade Said Abdu(L).

– Svenska företag får inte konkurreras ut, förklarade Karl Robbjens(SD) som inledde med att förklara att transportfrågor inte var det han prioriterade om han skulle bli vald. Istället vill han fokusera på migration.

– Att mobilitetspaketet är sä krångligt beror på att det i Sverige är enklare att slippa byråkrati än i vissa EU-länder där det finns många företag som agerar oseriöst, kommenterade Jakop Dalunde(MP).

Hård kritik
Egentligen skulle Transportföretagens vd Matthias Dahl och inte Stefan Back hållit inledningsanförandet. Men Dahl blev upptagen med ett annat möte som samtidigt hölls i Näringslivets hus på Storgatan i Stockholm. Där togs det nya avtalet mellan flygbolaget SAS och Svensk Pilotförening upp – och det är knappast någon avancerad gissning att Dahl fick ta emot mycket hård kritik på det mötet.

I en debattartikel i Dagens Industri på onsdagen går nämligen vd:arna för industrins samtliga arbetsgivarorganisationer till hårt angrepp mot avtalet som förhandlades fram med Transportföretagen.

”Som representanter för arbetsgivarna inom industrin ser vi ytterst allvarligt på avtalet mellan SAS och Svensk pilotförening som är högre än märket 2019 och de högst orimliga nivåer man har förhandlat fram för de kommande två åren. Vi är starkt kritiska till påståendet att avtalet skulle ligga på märket”, skriver de och fortsätter:

”Avtalet ger helt enkelt en skev bild av löneökningar på den svenska arbetsmarknaden och riskerar att elda på lönekrav från andra grupper. Sverige har bland de högsta arbetskraftskostnaderna i världen och löneökningstakten är högre än i flera av våra konkurrentländer”.

Artikeln i Dagens Industri är inte undertecknad av Transportföretagens vd Matthias Dahl.

Däremot av Jonas Hagelqvist, vd IKEM – Innovations- och kemiindustrierna; Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen; Per Hidesten, vd Industriarbetsgivarna; David Johnsson, vd Trä- och möbelföretagen; Ravindra Parasnis, vd Grafiska företagen; Lena-Liisa Tengblad, vd Gröna arbetsgivare samt Klas Wåhlberg, vd Teknikföretagen.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)