Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussbranschen tar fajt om Slottsbacken

Stockholms läns Bussbranschförening tar strid om förbudet för bussar på Slottsbacken i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Stockholms läns Bussbranschförening tar strid om förbudet för bussar att köra in på Slottsbacken i Stockholm. I en skrivelse till Trafikkontoret i Stockholms stad överklagar föreningen Stockholms stads lokala trafikföreskrift om förbudet.

Stockholms läns Bussbranschförening hävdar i sitt överklagande att föreskriften strider mot de samhälleliga målen och kraven beträffande tillgänglighet.

”Sverige har ratificerat FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Konventionen tar bland annat upp rätten till fri rörlighet, ett självständigt liv, personlig säkerhet och deltagande i samhälls- och kulturliv”, skriver bussbranschföreningen.

I överklagandet framhåller föreningen också att ”föreskriften trafiksäkerheten negativt och är inte i samklang med den av Riksdagen beslutade nollvisionen på området”.

Föreningen karakteriserar det som ”märkligt och upprörande att ett beslut som detta kan tas som utestänger en stor grupp människor från att kunna besöka ett av Stockholms och Sveriges viktigaste besöksmål. Om bussar tillåts åka upp på Slottsbacken för att släppa av passagerarna finns det möjligheter för äldre personer och personer med funktionshinder att besöka det Kungliga Slottet och Gamla stan. Nu, i och med ikraftträdandet av föreskriften, finns ingen möjlighet för dessa personer att ta sig uppför Slottsbacken från Skeppsbron.”

Stockholms läns Bussbranschförening skriver också i sitt överklagande att det ”i dagens moderna och inkluderande samhälle är det uppseendeväckande att beslut som detta kan tas som förhindrar en stor grupp människor från att besöka Slottet och Gamla stan. Det påverkar såväl svenska medborgare som utländska turister som kommer till Stockholm. Beslutet påverkar besöksnäringen mycket negativt”.

Man framhåller att det aldrig, i alla fall inte under de senaste femton åren, har inträffat någon allvarlig olycka på Slottsbacken där en buss har varit inblandad. Däremot leder förbudet på Slottsbacken till anhopningar av bussar på Skeppsbron, ibland i dubbla rader, som ska släppa av och ta ombord passagerare samtidigt som cyklister finns i stort antal runt bussarna. Olycksriskerna är därvid mycket stora.

Förra veckan tog bussbranschföreningen en grupp politiker, branschföreträdare och kommunala tjänstemän på en bussrundtur i centrala Stockholm, vilket du kan läsa mer om här.

Under rundturen framhöll Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén att staden inte hade rådighet över Slottsbacken eftersom den tillhör Statens Fastighetsverk, det vill säga i praktiken kungahuset.

Däremot är det staden som utfärdar de lokala trafikföreskrifterna och svarar för att dessa följs med parkeringsvakter.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)