
Umeå får 527,5 miljoner enligt stadsmiljöavtalen för att förbättra för cykel- och kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.
När Trafikverket på måndagen för sjätte gången beslutade om de så kallade stadsmiljöavtalen får 17 kommuner och landsting dela på 1,5 miljarder i stöd. Pengarna ska gå till åtgärder som får fler att välja cykeln och att åka kollektivt. Tre av avtalen är på över 100 miljoner. Det gäller ombyggnation av Vikenförbindelsen i Karlstad, ny bussterminal vid Slussen i Stockholm samt gång- och cykelanslutning till norra Ön i Umeå. Däremot var besvikelsen stor i Uppsala som hade sökt om en miljard till det tilltänkta spårvägsbygget men inte fick en enda krona.
Umeå, däremot, fick 527,5 miljoner kronor för investeringar i gång- och cykelvägar och infrastruktur för kollektivtrafik.
Stödet ska bland annat användas för att bygga gång- och cykelbroar till norra Ön, cykelbanor på Ön, ett huvudstråk för kollektivtrafik i framtida Tomtebo strand och en bro över E4:an för bussar och cyklar till den nya stadsdelen. I avtalet ryms också en rad andra satsningar för att komplettera nätet av cykelvägar.
Kommunen ska satsa lika mycket, vilket är en förutsättning för att tilldelas medel från stadsmiljöavtalen.
– Vi är mycket glada för avtalet med Trafikverket. Det innebär ett långsiktigt samarbete och goda förutsättningar att fortsätta bygga bostäder och trafiklösningar på ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart sätt, säger Hans Lindberg (S), ordförande, kommunstyrelsen, Umeå kommun.
Karlstad får 175 miljoner kronor till satsningar på cykel- och kollektivtrafik i kommunen.
Det tredje största bidraget går till Stockholms läns landsting Trafikförvaltningen med Stockholms stad för bygget av en ny bussterminal vid Slussen i Stockholm.
I den nationella planen för transportsystemet 2018–2029 anslås en miljard kronor per år för stadsmiljöavtalet. Det erbjuder 50 procent statlig medfinansiering till investeringar som främjar hållbara stadsmiljöer och skapar förutsättningar för fler persontransporter med kollektivtrafik eller cykel.
I avtalen ingår också att kommunerna och regionerna ska ska genomföra motprestationer som också bidrar till hållbara transporter eller ökat bostadsbyggande.
– Det är roligt att det finns ett så stort intresse för att förbättra kollektiv- och cykeltrafiken i stadsmiljöer. Vi har fått in så många bra ansökningar från hela landet som vi kunnat bevilja stöd till, säger Lennart Kalander, Nationell planering, Trafikverket.
De kommuner och landsting som får stöd i den här omgången är:
Bollnäs
Göteborgs stad med Västra Götalandsregionen
Järfälla med Stockholms läns landsting
Jönköping
Karlstads kommun
Karlstads kommun med Region Värmland
Katrineholm
Kungsbacka
Landskrona
Linköping
Lomma
Malmö
Norrköping och Östgötatrafiken
Stockholms läns landsting Trafikförvaltningen med Stockholms stad
Trollhättan
Umeå
Ystad med Region Skåne/Skånetrafiken
– I den här tilldelningen rör det sig om långt över 100 motprestationer. Och det handlar inte enbart om fysiska byggplaner, utan alltså även om mjuka åtgärder som bidrar till att resebeteende och val av färdsätt förändras, säger Lennart Kalander.
Lämna ett svar