Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kryssningsfartyg veritabla miljöbomber

Kryssningsfartyg i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Världens kryssningsfartyg formligen spyr ut luftföroreningar. En ny studie från den Brysselbaserade gruppen Transport & Environment visar att enbart de kryssningsrederier som ägs av Carnival Corporation & PLC år 2017 i europeiska farvatten släppte ut tio gånger så mycket hälsofarlig svaveloxid (SOX) som alla Europas mer än 260 miljoner personbilar. Värst utsatta för luftföroreningar från kryssningsfartyg är Spanien, Italien, Frankrike och Norge. Av de stora kryssningsdestinationerna i Europa är Barcelona, Palma de Mallorca och Venedig mest förorenade.

På andra plats i den föga smickrande föroreningsligan kommer enligt rapporten Royal Caribbean Cruises som också är världens näst största kryssningskoncern. RCC släpper från sina fartyg ut fyra gånger så mycket svaveloxid som alla Europas personbilar tillsammans. Utsläpp av SOX omvandlas till finfördelade partiklar som ökar hälsorisken för människor och försurar miljöer, både i vatten och på land.

– De lyxiga kryssningsfartygen är flytande städer som får sin energi från en del av de smutsigaste drivmedel som finns. På goda grunder förbjuder städer dieselbilar, men samtidigt ger de fritt fram för kryssningsrederier om spyr ut giftiga ämnen och orsakar omätbara skador, både för dem som är ombord och dem som vistas i närbelägna kustområden, säger Faig Abbasov som är ansvarig för sjöfartsfrågor vid Transport & Environment.

Enligt rapporten påverkas också många städer i Europa av kryssningsfartygens utsläpp av kväveoxider, NOX. Utsläppen från kryssningsfartygen motsvarar omkring femton procent av NOX-utsläppen från samtliga Europas personbilar. I Marseille, till exempel, släppte 57 kryssningsfartyg år 2017 ut nästan lika mycket NOX som en fjärdedel av stadens 340 000 personbilar.

Även i länder som Norge, Grekland, Kroatien och Malta svarar ett fåtal kryssningsfartyg för mer NOX än huvuddelen av respektive lands bilpark.

Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen är områden där det råder starka begränsningar när det gäller fartygens drivmedel och utsläpp. Det gör läget i hamnar och kustområden bättre, men eliminerar ingalunda de stora miljöproblem som kryssningsfartygen orsakar.

I exempelvis Danmark, som helt omges av vatten där sådana begränsningar gäller, släppte kryssningsfartygen 2017 ut 18 gånger så mycket SOX som alla landets 2,5 miljoner personbilar.

– Även när nya regler för svavelhalten i fartygens drivmedel införs 2020 kommer SOX-utsläppen från fartygen att vara avsevärt större än från personbilarna, slår rapporten fast.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)