Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BRT-premiär med bränslecellsdrift

Van Hool har visat det första exemplaret av sin bränslecellsdrivna BRT-buss Exqui.city 18. Foto: Van Hool.

Den belgiska busstillverkaren Van Hool visade i veckan upp det första exemplaret av sin BRT-buss Exqui.city 18 med bränslecellsdrift. Bussen är den första i en order om åtta bussar till en ny BRT-linje i den franska staden Pau som ska levereras i september.

Grundmodellen är samma som på de bussar som exempelvis används på MalmöExpressen i Malmö, Sveriges första BRT-liknande busslinje som nyligen firade sitt femårsjubileum.

Den bränslecellsbuss som Van Hool ska leverera till Pau har en kapacitet på 125 passagerare, är 18,62 meter lång och klarar 300 kilometers körning på en tankning. De enda utsläppen från bussen är vattenånga.

Exqui.City kan också fås som dubnbelledad, 24 meter lång bränslecellsbuss för trafik på BRT-linjer där kraven på passagerarkapacitet är mycket höga.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)