Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Test: Enklare än väntat att leva utan bil

Ett test i Umeå visar att barnfamiljer finner det enklare än väntat att leva utan bil och istället använda bland annat kollektivtrafiken mer. Foto: Transdev.

Att leva utan bil är enklare än väntat, enligt ett test som har gjorts i Umeå. Under hösten 2018 prövade tio familjer att leva utan bil under tre månader. Nu har Umeå kommun och Handelshögskolan i Umeå sammanställt resultaten i en rapport. Slutsatsen är att det är lättare än man kan tro att leva utan bil. Samt att tiden utan bil har förändrat familjernas syn på sig själva.

Normen är att barnfamiljer har bil kunde de deltagande familjerna snabbt konstatera. Men de fann också att med en kombination av färdmedel, planering och anpassning av vanorna går det att lösa transporterna mer klimatsmart.

– Istället för att föreslå ett färdsätt som cykel eller buss har vi utmanat deltagarna att plocka bort ett färdsätt. Familjerna har helt enkelt fått testa att förändra ett beteende genom att utesluta ett annat och det gör vårt test lite unikt, säger Anna Gemzell, projektledare på Umeå kommun.

Erbjudandet vände sig till personer som har funderat på att minska bilkörningen men som behövde en sista knuff för att genomföra förändringen. Som stöd erbjöds deltagarna ett alternativ av färdmedel som kan ersätta bilen; elcykel, busskort och tillgång till bilpool och lådcykelpool.

Efter testperioden har tre familjer valt att fortsätta leva utan bil, tre familjer överväger att byta till mer miljövänliga bilar och resterande fyra familjer har kvar bilen, men behåller en del nya vanor och beteenden, framför allt relaterade till vardagsresandet.

– Det som är verkligt slående i det här projektet är att familjernas attityder har förändrats när de har fått prova ett nytt beteende, säger Sofia Isberg, forskare vid Handelshögskolan, Umeå universitet, som har genomfört och analyserat intervjuer med deltagarna.

– Genom att utesluta ett vanebeteende som bilen har varit för dem har de upptäckt att de i många situationer kan klara sig utan bil och de har skapat nya vanor och förutsättningar som underlättat för dem att leva ett bilfritt liv. Samtidigt har de blivit motiverade att reducera bilåkandet och det stärker i sin tur de nya vanorna, säger Sofia Isberg.

Det här är resultatet i korthet från Umeåprojektet:

Ett förändrat beteende leder förändrad syn på förmåga och kapacitet hos en familjerna. Det är genom att prova som familjerna har upptäckt nya saker och tron på att det är möjligt.

Man behöver ibland en hjälp utifrån, till exempel från kommunen, för att komma till skott med en förändring. Stöd och resurser gör att familjerna vågat ta steget och utmana sig själva.

Intervjuerna har inneburit en kontinuerlig kontakt som håller motivationen uppe. Familjerna uppskattade känslan av att någon höll koll på hur de skötte sig.

Elcykeln, gärna i kombination med kärra, är en värdefull ersättare vid tillfällen då bilen annars uppfattas som oumbärlig, till exempel storhandling, bygghandel och lite längre resor dit bussar inte går.

Testet i sig har haft en spridningseffekt. Under testperioden har deltagarna fört diskussioner med vänner, släktingar och arbetskamrater om livsval som görs i förhållande till bil, om hälsoeffekter av att cykla och ekonomiska aspekter av att inte använda bil.

Share Dela

Taggat som:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)