Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Med uppdrag att etablera Londonettan i hela Norden

Med siktet inställt på att köra bussar och tåg i Sverige. Magnus Hedin är vd för brittiska transportjätten Go-Aheads nordiska dotterbolag Go-Ahead Nordic. Foto: Ulo Maasing.

Konkurrensen om att få köra kollektivtrafik i Sverige och övriga Norden skärps nu ytterligare. Under ett par år har den brittiska persontrafikjätten Go-Aheaad byggt upp ett nordiskt dotterbolag med bas i Malmö, Go-Ahead Nordic. I fjol gjorde man sin första inbrytning på den nordiska marknaden när man vann trafiken på Sörlandsbanan i Norge som Go-Ahead tar över i december. Nu har koncernens nordiske vd Magnus Hedin siktet inställt på miljardaffärer i Sverige, både när det gäller buss– och spårtrafik.

– Vi vill ha ett miljardavtal inom buss eller tåg i Sverige inom tre år, säger Magnus Hedin när vi träffar honom på Go-Ahead Nordics kontor i centrala Malmö, ett stenkast från centralstationen.

– Fast egentligen vill vi vinna mer, tillägger han leende och jämför med Sörlandsbanan i Norge som kommer att ge Go-Ahead en omsättning på 700 miljoner om året.

Fakta om Go-Ahead

Go-Ahead bildades i Storbritannien i kölvattnet av att busstrafiken i landet avreglerades och delar av företagsledningen för statliga National Bus tog över sitt gamla företag.

Idag kör Go-Ahead buss- och spårtrafik i Storbritannien, tåg i Tyskland och i december även i Norge, busstrafik på Irland och i Singapore.

Företaget är största operatör på Londonmarknaden där trafiken är upphandlad till skillnad från övriga Storbritannien. I London har Go-Ahead ungefär en fjärdedel av marknaden, i övriga Storbritannien cirka 11 procent.

30 procent av alla tågresor i Storbritannien görs med Go-Ahead.

Antalet anställda i koncernen är cirka 28 000.

Omsättningen uppgår till drygt tre miljarder pund, cirka 36 miljarder kronor.

I Sverige bedömer han att Go-Ahead har störst förutsättningar att etablera sig i busstrafik. Trots allt är Go-Ahead från början ett bussföretag som sedan har etablerat sig även i spårtrafik, både i Storbritannien och i flera andra länder. Det finns också ett stora, kommande spårtrafikupphandlingar som lockar, bland annat tunnelbana och pendeltåg i Storstockholm. All trafik som Go-Ahead sneglar på i Sverige eller övriga Norden avslöjar naturligtvis inte Magnus Hedin.

– Men det är ingen hemlighet att vi är prekvalificerade i ett antal upphandlingar i Skåne, fyra avtal i Storstockholm samt stadstrafiken i Jönköping. Likaså i en upphandling i Helsingforsregionen.

Samarbete och ny mobilitet
I nuläget är Go-Ahead i Sverige mest intresserat av uppdrag i södra och mellersta Sverige till ungefär Uppsala i norr, inte bara ren stadstrafik utan ofta också av en hel stadsregion. Och Magnus Hedin gör ingen hemlighet av att man har valt bort vissa regionala kollektivtrafikmyndigheter som man inte anser passar Go-Aheads sätt att arbeta. Däremot är han öppen för att arbeta tillsammans med underleverantörer.

– Fast vi säger partners, förtydligar han leende.

Han ser också framför sig nya samarbeten för att utveckla kollektivtrafiken. Samtidigt medger Magnus Hedin att det finns utmaningar i dagens system med långa trafikupphandlingar, samtidigt som omvärlden förändras i snabb takt med digitalisering, ny teknik och nya former för mobilitet.

– Branschen måste gå före i utvecklingen. Tänk om man exempelvis kan väva samman en bussresa med olika tilläggsprodukter som gör det enkelt för resenären. Jag vill hitta samarbeten med taxinäringen. Kanske kan vi ha subventionerade taxiresor för den som har kollektivtrafikkort.

Tankesmedja
Magnus Hedin anser att det är bra för hela branschen att Go-Ahead kommer in på marknaden och kan föra in nya sätt att arbeta.

I London har Go-head cirka 25 procent av marknaden. Foto: Ulo Maasing.

– Mobilitetsmässigt lever vi i en brytningstid. Inom fem – sex år kommer mycket att hända som förändrar vår mobilitet och hur branschen fungerar. Därför är det viktigt att inom långa trafikavtal skapa förutsättningar för att öppna för förändringar. Jag efterlyser en rörlig del i kontrakten, en innovationsdel som gör det möjligt att växa inom nya områden, säger Go-Aheads nordiske vd.

I framtiden kommer det inte bara att handla om att köra buss mellan A och B, menar han. Det kommer att behövas nya lösningar i en bransch som under många år har varit statisk.

– Det skulle behövas en tankesmedja som arbetar med hur man skapar flexibilitet i befintliga kontrakt.

Ville expandera
Go-Ahead bildades i Storbritannien 1987 när det statliga bussföretaget National Bus Company privatiserades. Företaget köpte i början av nittiotalet flera brittiska bussbolag, börsnoterades och förvärvade också bussföretag som körde i London. Man fortsatte växa med fler företag på hemmaplan, var under ett antal år inne i flygplatsdrift och började också engagera sig i spårtrafik.

Efter ett gästspel i USA började Go-Ahead i mitten av det här årtiondet med en målmedveten, internationell expansion och vann två, senare totalt fem, järnvägskontrakt i Tyskland liksom busstrafik i Singapore. Sedan i fjol kör Go-Ahead också ett trettiotal busslinjer i och kring Dublin.

– Den internationella satsningen från Go-Ahead ska ses mot bakgrund av att företaget är marknadsledande i Storbritannien. Man såg små möjligheter att växa där och frågade sig vilka andra regioner det finns där man kan expandera, berättar Magnus Hedin.

Magnus Hedin är 54 år och har arbetat i kollektivtrafikbranschen i 16 år. 2003 blev han marknadschef och två år senare operativ chef vid Skånetrafiken. När Gösta Ahlberg i augusti 2008 slutade som chef på Skånetrafiken efterträddes han av Magnus Hedin.
2011 blev han kommundirektör i Vellinge under fem år innan 1 januari 2017 fick uppdraget att bygga upp Go-Aheads nordiska verksamhet. Från Skånetrafiken har Magnus Hedin rekryterat informationschefen Ulrika Mebius. Nu är man ett 15-tal anställda med olika specialistkompetenser, rekryterade både från branschen som andra affärsverksamheter. Foto: Ulo Maasing.

Leva tillsammans
2016 beslutade koncernledningen att Go-Ahead ska gå in i Norden. I Norge och Finland handlar det i första hand om en satsning på tågmarknaden. Magnus Hedin anställdes den 1 januari 2017 för att bygga upp den nordiska verksamheten, Go-Ahead Nordic är moderbolag för de norska, svenska och finska dotterbolagen. På huvudkontoret i Malmö arbetar nu ett 15-tal medarbetare med olika specialistkompetenser, rekryterade både från branschen och andra affärsverksamheter.

– Det är ett bra och centralt läge. Härifrån når vi smidigt hela Norden liksom Storbritannien. Kastrup ligger bara en kort tågresa bort och mycket av södra och mellersta Sverige är också enkelt att nå med tåg, kommenterar Magnus Hedin.

Mellan 2003 och 2011 arbetade han på Skånetrafiken.

Inte första gången…

I Sverige har Go-Ahead faktiskt varit engagerad i tågtrafik även för närmare 20 år sedan. Tillsammans med VIA-GTI och BK Tåg ägde man Citypendeln AB som vann pendeltågstrafiken i Stockholm första gången denna upphandlades. Man var också delägare i Sydvästen som under en kortare tid körde statligt upphandlad trafik på Vätkustbanan. Problemen hopade sig på båda ställena och Go-Ahead lämnade Sverige.

– Det är häftigt att ha sett branschen inifrån, både från beställar- och leverantörssidan. Det ger många erfarenheter att bygga vidare på. Den viktigaste lärdomen är vikten av en bra relation mellan beställare och anbudsgivare, att skapa förtroende genom att vara transparanta. Vi ska tala med varandra, samverka eftersom vi ska leva tillsammans under lång tid. Och vi måste leverera vad vi lovar i anbuden, säger han.

Företagskultur
Magnus Hedin talar gärna om ledarstil, innovationer, om att företagskulturen i Go-Ahead skiljer sig från andra internationella transportjättar, om hur han ser att Go-Ahead kan bidra till branschens utveckling i Sverige och övriga Norden.

På sin brittiska hemmamarknad, där en stor del av bustrafiken är avreglerad och körs på kommersiell grund, har Go-Ahead behållit de lokala företag man köpt upp med egen profil och stor, lokal beslutanderätt. I London, där trafiken är upphandlad, kör flera av Go-Aheads dotterbolag under Transport for Londons varumärke.

– Go-Ahead har en decentraliserad organisation med starkt mandat för de lokala företagen. Det gäller även vår verksamhet här. I Storbritannien jobbar vi mer kommersiellt och kan utnyttja de kommersiella argumenten. Där har vi lyckats med att nå en kundnöjdhet på upp till 92 – 93 procent. Det är fantastiskt, säger Magnus Hedin.

Även i Sverige siktar han på att Go-Ahead ska nå en hög kundnöjdhet i den trafik som man räknar med att vinna. Redan under sin tid på Skånetrafiken ville Magnus Hedin visa att man kunde få fler resenärer om man ökade kundnöjdheten. Nu ser han att den nordiska verksamheten kan dra nytta av erfarenheterna från Storbritannien när det gäller att utveckla kundernas ställning i trafiken, att få kunden ”in charge”.

Inom Go-Ahead finns något man kallar för miljardreseprojektet, ”The Billion Journey Project”, för att hjälpa nya bolag i koncernen att utveckla.

– Vi har i Go-Ahead en process för att dela kunskap mellan länderna. Det hjälper oss att se vad vi kan omsätta på den svenska marknaden, säger Magnus Hedin.

I London kör Go-Ahead sedan flera år en stor flotta av elbussar, som denna från BYD/ADL. Foto: Ulo Maasing.

Förare
– Om man ska klara av att bygga förtroende måste vi leverera vad vi lovar. Då räcker det inte att företagsledningen vill lyckas, än mindre att den pekar med hela handen. Alla måste vara engagerade och det kräver också en intern transparens, menar Go-Aheads nordiske vd.

– Om förarna känner sig delaktiga i verksamheten, blir lyssnade på, får del av vinsten är jag övertygad om att den också kommer att engagera sig extra för att kunderna ska vara nöjda.

När han får frågan om vad som gör Go-Ahead unikt i förhållande till konkurrenterna lyfter Magnus Hedin fram ledarstilen som han i Go-Ahead beskriver som ”professionell och sympatisk”. Som exempel tar han den trafik man vunnit i Norge och där Go-Ahead först möttes av en mycket skeptisk och avvaktande hållning från den personal som idag i verksamheten.

– Det är en naturlig inställning. Men den går att vända till något positivt om vi visar att vi inte bara går in och styr och ställer, utan är genuint intresserade av medarbetarna, deras kunskap, idéer och förslag. Vi vill inte komma in med knuten näve utan med öppen hand, för att tala bildspråk.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)