Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny elektrisk ledbuss från Volvo

Till det yttre skiljer sig Volvos eldrivna ledbuss föga från de prototyper som man sedan i fjol har testat i Göteborg. Men bland annat batterikapaciteten blir avsevärt större på de serietillverkade bussarna. Bild: Volvo.

Volvo Bussar utökar nu sitt program av elbussar med en helt ny, batteridriven buss som kommer att visas för första gången på Busworld i Bryssel i höst. På den stora kollektivtrafikmässan som just nu pågår i Stockholm visar Volvo en av de konceptbussar som sedan ett år har testats på linje 16 i Göteborg. Den största nyheten med den nya ledbussen är kraftigt ökad batterikapacitet. Enligt Volvo Bussars vd Håkan Agnevall uppgår kapaciteten till närmare 600 kWh.

Den nya ledbussen är baserad på de prototyper som sedan juni 2018 går i testtrafik i Göteborg.

Volvo 7900 Electric Articulated i kommersiellt utförande kommer att finnas i två längder, 18 respektive 18,7 meter, och enligt Volvo vara byggd för att möta höga krav på kapacitet, komfort och trafikinformation och samtidigt erbjuda ett effektivt passagerarflöde.

Batterierna kommer kunna laddas både vid snabbladdningsstationer vid linjens ändstationer och genom nattladdning i depå via CCS. Volvo 7900 Electric Articulated premiärvisas för en bredare publik på Busworld-utställningen i Bryssel i oktober.

Elbussar utgör en hörnpelare i den framtidsbild av morgondagens kollektivtrafik som Volvo Bussars vd, Håkan Agnevall, presenterade på UITP-kongressen.

– Övergången till en mer hållbar kollektivtrafik pågår redan i många städer. Med eldrivna, tysta och avgasfria bussar utrustade med avancerade säkerhetssystem kan vi hjälpa städer världen över att minska avgaser, störande buller, trafikstockningar och trafikolyckor för att bli vad vi kallar Zero Cities. Här blir vår nya ledbuss med hög kapacitet ett mycket viktigt verktyg, sa Håkan Agnevall.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)