Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Vinden driver Kronobergs första elbuss

David Lindquist, vd på Flexbuss och Clas Karlsson, trafikupphandlingschef på Länstrafiken Kronoberg vid den första elbussen i Kronoberg, en eldriven Optare Solo. Foto: Jonas Ljungdahl.

Den första elbussen i Region Kronoberg sattes i trafik på måndagen. Bussen körs av Flexbuss i den särskilda kollektivtrafiken. När en ny avtalsperiod för skolskjuts och serviceresor skulle upphandlas var ett av kraven att det skulle finnas ett fordon som drivs med el.

– Vi är glada och stolta över att nu ha Kronobergs första elbuss. Elbussen bidrar till minskade utsläpp vilket är ett av våra mål med kollektivtrafiken. Dessutom bidrar den till en tystare och hälsosammare trafikmiljö. Vi får nu möjlighet att prova hur ett elfordon fungerar vilket är bra inför kommande upphandlingar säger Carina Bengtsson, ordförande i trafiknämnden i Region Kronoberg.

Hon klippte också invigningsbandet.

Vid invigningen på måndagen var intresset stort. Representanter från Region Kronoberg, Växjö Kommun, Länstrafiken och Flexbuss var på plats.
Första Invigningsturen gick från Länstrafikens kontor till vackra Evedal i Växjö.

– Vi är en dag som denna mycket stolta över att fått förtroendet att på uppdrag av Länstrafiken Kronoberg och Växjö Kommun leverera länets första elbuss.

– Samtidigt känns det extra bra att det är daglig verksamhet och särskolans resenärer som är först ut att åka buss som drivs av vindkraft, säger David Lindquist,VD på Flexbuss.

Den första elbussen i Kronoberg är av märket Optare med 13 sittplatser och plats för 4 rullstolar. Bussen är utrustad med trepunktsbälten och laddas med 100 % förnyelsebar el. Bussen kör skolskjuts och daglig verksamhet i Växjö stad.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)