Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regionen bidrog till att knäcka Bussgods

Region Norrbotten bidrog själv till förlusterna för Bussgods Norrbotten, trots att regionen via sitt ägande i Länstrafiken var en av delägarna i Bussgods. Det avslöjar Sveriges Radio P4 Norrbotten. De långvariga förlusterna gjorde att Länstrafiken i Norrbotten tidigare i år beslutade att lägga ner Bussgods vid årsskiftet.

Region Norrbotten fick billiga transporter genom ett gammalt avtal med Bussgods. Samtidigt försämrades Bussgods ekonomi allt mer, men avtalet fortsatte och omförhandlades inte på elva år, rapporterar SR Norrbotten.

– Min bedömning är att Bussgods tappade intäkter på 2 – 3 miljoner om året, säger den tidigare vd:n för Bussgods och Länstrafiken i Norrbotten, Kenneth Johansson, till SR Norrbotten.

Varför avtalet, som skrevs 2008, inte omförhandlades kan han inte svara på.

I Västerbotten fortsätter Bussgods´ verksamhet. Som jämförelse kan nämnas att regionens pris för transporter med Bussgods i Norrbotten är en tredjedel av priset i Västerbotten. Där omförhandlas avtalet vartannat år, samtidigt som priset justeras årligen.

Förra året gick Bussgods Norrbottens verksamhet med 9,4 miljoner kronor i förlust. Men nerläggningen drabbar regionens egna godstransporter i Norrbotten som nu blir dyrare.

Region Norrbotten har nu anbudsupphandlat de av sina godstransporter som hittills har skötts av Bussgods Norrbotten. Upphandlingen vanns av DB Schenker. Och regionens egna godstransporter blir därmed dyrare.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)