Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriskt mellan Danmark och Tyskland

Scandlines planerar helelektrisk färjetrafik mellan Rødby och Puttgarden. Foto: Scandlines.

Sedan 2013 är alla Scandlines fartyg som seglar mellan Rødby och Puttgarden hybridfärjor. Nu kan alla fartyg på rutten komma att bli helt batteridrivna. Förutsättningen är att elnätet i de båda hamnarna byggs ut så att de kan försörja fartygen, samt att elpriserna går ner. Att ställa om den populära, och inte minst av turistbussar flitigt nyttjade färjelinjen, till fullelektrisk drift skulle kosta omkring 100 miljoner euro, knappt 1,1 miljarder SEK.

Scandlines planerar att uppgradera ytterligare två huvudmotorer på sina färjor och ersätta dem med batteripaket som laddas med landbaserad el under en tid på 15 minuter i hamn. Men för att klara det måste ledningskapaciteten för elnätet i hamnen i Puttgarden utökas och ett energilagringssystem måste byggas i hamnen.

– På grund av den nuvarande stora prisskillnaden mellan egenproducerad ombordkraft och el som köps från nätet är driftskostnaderna för närvarande för höga och därmed inte konkurrenskraftiga. Därför välkomnar vi de nuvarande ansträngningarna för att minska det så kallade EEG-tillägget för landström som ett första steg, säger Scandlines vd Søren Poulsgaard Jensen.

EEG-tillägget är en avgift som tas ut på el i Tyskland för tt finansiera utbyggnaden av förnybara energianläggningar. EEG står för Erneuerbare Energien-Anlagen.

Scandlines räknar med att en ombyggnad av färjorna och infrastrukturen i hamnarna kommer att kräva investeringar på cirka 100 miljoner euro.

– Vi är beredda att investera stora belopp, men när det gäller infrastruktur och rambetingelser behöver vi också samarbeta med den federala tyska regeringen och med delstaten Schleswig-Holstein, säger Søren Poulsgaard Jensen.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)