Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tusentals utländska turistbussar i Norge

Trollstigen, populär väg för utländska turistbussar i Norge. Foto: Palickap/Wikimedia Commons.

Turistbussar med polska och baltiska registreringsskyltar har vuxit till ett akut hot mot norska bussföretag, skriver den norska tidningen Aftenposten i ett stort reportage på tisdagen. Konkurrensmedlet är förarlönerna. Genomsnittslönerna för norska buss- och spårvagnsförare är cirka 36 000 NOK/månad. De utländska förarna tjänar en dryg tredjedel så mycket.

Tidningen har bland annat intervjuat en polsk bussförare som uppger att han i år arbetar i Norge för tredje året i rad. Han kom till Norge i maj och ska vara kvar till slutet av augusti. Han kör för ett polskt bussföretag med polskregistrerad buss och säger hatt han hela sommaren kör rundturer i Skandinavien för en lön på omkring 13 000 norska kronor i månaden.

Den norska bussbranschens organisation, NHO Transport, har med hjälp av sina medlemmar räknat in närmare 2 000 olika utländska bussar i Norge i sommar, fram till den 1 augusti. NHO Transport konstaterar att en utländsk turistbuss har registrerats hela 27 gånger på olika platser i Norge, vilket tyder på en omfattande verksamhet hela sommaren. Flest bussar kommer från Litauen, Polen och Estland.

Till Aftenposten säger NHO Transports vd Jon H Stordrange att de utländska bussföretagen bryter mot regelverket för kabotagekörning.

– Vi har inte heller funnit något av de utländska bussbolagen i momsregistret. De ska vara momsregistrerade om de omsätter över 50 000 kronor. Det enda de här företagen köper i Norge är drivmedel. Det säger sig själv att det ger dem en betydande konkurrensfördel, säger Stordrange till tidningen.

Stordrange kommenterar att den polska förare som Aftenposten har talat med har en förhållandevis hög lön i förhållande till andra utländska förare, men likväl ligger lönen långt under norsk minimilön.

– Den polska föraren och hans arbetsgivare bryter därmed mot regelverket på tre sätt. Det är kabotagereglerna, eftersom de flesta nog anser att en körning på över tre månader inte kan anses som tillfällig. Föraren får inte lagstadgad norsk minimilön och dessutom är företaget inte momsregistrerat, säger Jon H Stordrange.

Antalet utländska turistbussar i Norge har i sommar ökat med sex procent. De senaste tio åren har bussflottan i Norge minskat med över 30 procent, till stor del beroende på att turistbussarna har blivit färre. Antalet utländska turistbussar i Norge överstiger nu antalet norska.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)