Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förlust och optimism hos Hybricon

Hybricons vd Johan Suup är optimistisk inför framtiden. Foto: Ulo Maasing.

Det svenska elbussföretaget Hybricon, med bas i Umeå, redovisar fortsatta förluster i sin halvårsrapport som presenterades på måndagsmorgonen. Samtidigt är företagsledningen påtagligt optimistisk inför framtiden och arbetar för att bredda verksamheten och etablera nya samarbeten.

Hybricon har som mål att, vid sidan om den egna verksamheten, även bli återförsäljare för en större, ännu inte namngiven, aktör på den svenska elbussmarknaden.

– Det är en aktör vars produkter kan komplettera vårt ultrasnabbladdade elbussystem. Eftersom vi kan tekniken, känner kraven och marknaden – en marknad som dessutom växer snabbt och därmed blir allt mer intressant för större aktörer – samt har de resurser som krävs så är det med tillförsikt som vi nu arbetar för att få till stånd ett samarbete, skriver Hybricons vd Johan Suup i en kommentar till delårsrapporten.

Från att ha varit en elbussleverantör går Hybricon vidare mot att bli ett heltäckande tjänsteföretag inom elfordon och laddstationer för vinterklimat, alltså även en serviceleverantör.

– När marknaden för eldriven kollektivtrafik växer allt snabbare så kommer också marknaden inom vår nisch att växa ytterligare. Det är detta, tillsammans med vår specifika kompetens, som gör att vi tror på det vi gör och att vi – trots vissa bakslag under framförallt förra året – nu också känner att vi är på rätt väg, skriver Johan Suup.

Under det första halvåret uppgick Hybricons rörelseintäkter till 6,1 miljoner kronor mot 10,3 samma period 2018. Resultatet före avskrivningar blev – 6,4 miljoner kronor mot – 5,7 miljoner förra året. Halvårsresultatet efter avskrivningar blev – 9,8 miljoner mot – 9 miljoner förra året.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)