Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Många anmälningar mot FlixBus

Allt fler resenärer anmäler FlixBus till Konsumentverket. Arkivbild: Ulo Maasing.

Expressbussföretaget FlixBus anmäls till Konsumentverket av allt fler resenärer. Hittills i år ha verket fått in 37 anmälningar, rapporterar SvT Nyheter. Det är tre gånger så många som i fjol. Under de tolv månaderna innan Swebus köptes av FlixBus drog Swebus bara på sig en enda anmälan, enligt SvT.

– Vi har märkt en ökning jämfört med andra bussbolag, säger Josefin Holmberg, jurist på Konsumentverket. Vi kommer att titta på de anmälningar som kommit in och se vad resenärerna upplever. Sedan får vi se om vi kan agera och i så fall vilka insatser vi ska ta till, säger säger Josefin Holmberg, jurist på Konsumentverket, till SvT Nyheter.

Anmälningarna gäller förseningar, otrevligt bemötande från förare, bristande information med mera. Till SvT Nyheter uppger FlixBus att man inte har möjlighet att ställa upp på en intervju för närvarande, men att man tar all feedback på största allvar.

– Vi följer alla regelverk, både lokala och de på EU-nivå. Våra allmänna villkor beskriver möjligheterna för återbetalning och alternativ. Våra chaufförer är vårt ansikte utåt och ofta den enda direktkontakten med våra kunder. Alla förare får specifik utbildning innan de får köra våra bussar. Med 7 000 chaufförer kan det ibland hända att någon inte följer våra instruktioner och då vidtar vi åtgärder, skriver företaget i ett mejl till SvT.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)