Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Digital satsning ska lyfta busskurer

Slår mynt av digitalisering. Kristoffer Tamsobns(M), trafikregionråd i Region Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Clear Channel, ett av de ledande företagen för utomhusreklam i Sverige, och SL invigde på tisdagsförmiddagen en ny reklamsatsning i Stockholms kollektivtrafik, ”busskurslyftet”. Det är en storsatsning på digitala reklamskärmar i väderskydden på busshållplatserna i Stockholm. Invigningen förrättades av Stockholms trafikregionråd Kristoffer Tamsons(M) och Claes Kugelberg, operativ chef för Clear Channel i Skandinavien.

I första etappen får 16 hållplatser digitala skärmar, men Clear Channel och den alliansledda majoriteten i Region Stockholm räknar med minst ytterligare 20 under hösten.

De digitala skärmarna på hållplatserna ger annonsören möjlighet att anpassa sina budskap i realtid, men öppnar också för dynamiska kampanjer och att kampanjerna snabbt och enkelt kan anpassas efter exempelvis väderlek och tid på dygnet.

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons säger till tidningen Resumé att han ser de digitala skärmarna i busskurerna som en viktig del i utvecklingen av SL:s reklamaffär.

– Under min tid som trafiklandstingsråd har vi nästan fördubblat reklamintäkterna. Jag ser att vi har potential att fortsätta den resan. När jag tillträdde som trafikregionråd var reklamintäkterna drygt 250 miljoner kronor per år. I år visar prognoserna på drygt 410 miljoner kronor.

Tamsons säger till Resumé att han just nu ser över möjligheten att utveckla de digitala skärmarna i bland annat stationsmiljöerna och inne i bussarna.

Men skyltarna ska inte bara användas för reklam.

– Nu får vi mer och enklare realtidsinformation, störningsinformation och samhällsinformation som resenärer ska kunna ta del av. Jag hoppas att detta snart kan komma att bli standard i hela SL-trafiken, säger Kristoffer Tamsons till lokaltidningen Mitti.

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Så sades det också om de stora tv-skärmarna när de sattes upp på perrongerna i spårtrafiken, men de visar bara reklam, aldrig någon information.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)