Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busstillverkaren BYD bryter in i Tyskland

Kinesiska busstillverkaren BYD gör nu sin första inbrytning på den tyska marknaden genom en order på 22 batteribussar. Foto: BYD.

Den kinesiska busstillverkaren BYD fortsätter att bryta sig in på nya marknader. Företaget har nu gjort sin första inbrytning i Tyskland, där elbussmarknaden hittills har dominerats av Solaris, Mercedes-Benz och VDL. Den första tyska ordern till BYD omfattar 22 batteridrivna stadsbussar till trafikföretagen Bogestra och HCR i Ruhrområdet i Tyskland.

De första bussarna från BYD ska levereras till sommaren 2020 och sättas i trafik i städerna Bochum, Gelsenkirchen och Herne.

– Med den här investeringen blir omkring tio procent av Bogestras bussflotta eldriven, vilket gör oss ledande i Ruhrområdet när det gäller utsläppsfri kollektivtrafik, säger Gelsenkrichens borgmästare och Bogestras styrelseordförande Frank Baranowski.

Nyligen fick BYD också en order ppå tio fullelektriska stadsbussar till den ungerska staden Pécs.

BYD har de senaste åren etablerat sig som en stark aktör på den europeiska elbussmarknaden. I Storbritannien har företaget ett nära och framgångsrikt samarbete med den brittiska busstillverkaren ADL som har resulterat i leveranser och order på totalt 415 elbussar. Företaget har också levererat större volymer batteribussar till bland annat Sverige, Norge, Spanien, Nederländerna Italien och Belgien.

BYD:s största enskilda kund i Europa är Nobina som senast beställde 16 elbussar från den kinesiska tillverkaren till sin trafik i Halland. Tidigare har Nobina beställt 128 batteribussar för trafik i Norge och Sverige.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)