X-trafik och Hudiksvalls kommun gör den 29 oktober en rejäl satsning på kollektivtrafiken i Hudiksvall som en del i en utveckling av kollektivtrafiken i norra Hälsingland. Satsningen presenterades på måndagen. Målet är att öka resandet med 200 000 resor om året. Rakare och snabbare linjer i stadstrafiken i Hudiksvall och utökad regiontrafik mellan Hudiksvall och Ljusdal samt Iggesund är ingredienser i satsningen.
– Det här är den största trafiksatsningen i modern tid som vi har gjort i Norra Hälsingland, säger Andreas Eriksson som är trafikutvecklingschef på X-trafik.
För bussföretaget Mohlins Bussar AB innebär den ökade busstrafiken ett behov att anställa ytterligare tio medarbetare.
Inför den utökade trafiken har det också byggts en ny centrumhållplats i Hudiksvall för regionbussarna.
I den nya stadstrafiken kommer tre stomlinjer att köras var 15:e minut på vardagar och var 30:e minut på helger. En fjärde linje, linje 4 får avgång var 30:e minut på vardagar och en gång i timmen på helger (se karta nedan).
Linje 28 Hudiksvall-Iggesund och linje 53 Hudiksvall-Delsbo-Ljusdal får fler turer med avgång var 30:e minut på vardagar och en gång i timmen på helger, samt ändrade linjesträckningar genom Hudiksvall där de startar och avslutar på norra sidan av staden.
Flera andra regionlinjer ändras också.
De regionala busslinjerna får ny linjesträckning genom centrum där de passerar stationen, centrum och sjukhuset. En ny centrumhållplats har byggts för dessa.
Även om man både från kommunalt och regionalt håll ser många fördelar med den nya busstrafiken finns det så klart nackdelar. Vissa tycker att det är jobbigt med ändrade linjesträckningar, några kommer att få lägre till hållplatsen. Många har också uttryckt sin oro för de parkeringsplatser som försvinner i och med den nya centrumhållplatsen. För att kompensera har ett 20-tal nya parkeringar skapats, bland annat vid Järnvägsparken.
Lämna ett svar