Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skarp kritik mot Konsumentverket: “Förvirrar resenärer”

Konsumentverkets förslag till nya föreskrifter för resenärsinformation sågas av Svensk Kollektivtrafik. Tidigare har även Sveriges Bussföretag gett föreskrifterna ett rejält underbetyg. Foto: Ulo Maasing.

Svåra att följa, skiljer sig från EU-reglerna och förvirrande för resenärerna, höga kostnader till låg nytta, minskar konkurrensen. Konsumentverkets förslag till föreskrifter om skyldighet för trafikföretag att informera resenärer får skarp kritik av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Tidigare har också Sveriges Bussföretag sågat Konsumentverkets förslag på en rad punkter.

I en detaljerad genomgång av de föreskrifter som Konsumentverket vill införa riktar Svensk Kollektivtrafik mycket skarp kritik mot Konsumentverket. Myndigheten vill bland annat göra trafikföretagen skyldiga att publicera anslag med Konsumentverkets tolkning av lagtexten på lätt svenska ombord på fordon, på webben och i appar samt separata anslag med kontaktinformation och allmänna avtalsvillkor, konstaterar Svensk Kollektivtrafik och fortsätter:

– Störst problem med förvirrade resenärer får de trafikföretag som tvingas hänga upp information i fordon som på många av turerna går på linjer där regelverket inte ens gäller.

Svensk Kollektivtrafik menar också, i likhet med Sveriges Bussföretag, att branschen får en orimligt kort tid på sig för att börja tillämpa de nya reglerna. Verket vill att de ska börja gälla redan den 1 april nästa år.

Svensk Kollektivtrafik har gått igenom alla enskilda paragrafer i Konsumentverkets föreskrifter. Inte en enda paragraf i föreskrifterna klarar sig från mer eller mindre besk kritik.

Kritiken gäller allt från oklara definitioner av vad eller vem en transportör egentligen är till skrivningar om att all information “ska vara klar och begriplig”.

– Det är väldigt oklart vad som menas med klar och begriplig, det som är lätt för en person är svårt för en annan att förstå. Ska man ställa upp krav på
begriplighet måste man sätta det i någon form av referensram, skriver Svensk Kollektivtrafik.

“Informationen ska vara framträdande i förhållande till annan information som ges samtidigt”, skriver Konsumentverket. Men vad betyder det, frågar sig Svensk Kollektivtrafik.

– Det är en mycket oklar skrivning,. Vad menas med framträdande? Olika personer uppmärksammar olika layouter på olika sätt.

Så fortsätter det. Konsumentverket vill till och med föreskriva vilken information som ska ges med kursiv text  något som Svensk Kollektivtrafik påpekar inte är lämpligt utifrån funktionshinderperspektiv, eftersom det är mer svårläst.

Organisationen pekar också på att verket vill tvinga trafikföretag att informera om sådant som lagen inte kräver, likaså ge information som endast riskerar att förvirra resenärerna. Likaså att man vill införa krav på information som ska finnas på hållplatser som leder till att tusentals hållplatser i glesbygd kan komma att läggas ner.

Svensk Kollektivtrafiks genomgång av Konsumentverkets föreskrifter är en sällan skådad sågning av ett myndighetsförslag. Här kan du ladda ner remissyttrandet i sin helhet.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)