På starka stråk i Kalmar län där tågtrafik saknas ska en snabb busstrafik byggas upp. Det anser politikerna i kollektivtrafiknämnden i Region Kalmar län. Man vill att trafiken ska byggas upp enligt BRT-konceptet (BRT = Bus Rapid Transit) och följaktligen hålla en högre standard än vanlig expressbusstrafik. Däremot säger politikerna nej till snabb busstrafik där järnväg finns.
Den busstrafik som kollektivtrafiknämnden i Region Kalmar län vill etablera längs de trafiikstarka stråken ska byggas upp som BRT där allt som påverkar kollektivtrafiken täcks in. Det gäller samhällsplanering, infrastruktur, fordon, informationssystem med mera.
Målet med att satsa på ett BRT-koncept är att åstadkomma snabba resor med hög komfort och med god koppling till berörda orter.
Redan nu står det klart att vårens och sommarens försök med en snabb bussförbindelse mellan Oskarshamn och Norrköping ska bli permanent. Från årsskiftet blir det två turer per dag i vardera riktningen.
Sedan den 17 juni har KLT köpt till trafik så att det finns en daglig förbindelse Oskarshamn-Stockholm tur och retur. Det avtalet upphör i januari nästa år. Under hösten kommer KLT att föra en dialog med trafikföretag för att reda ut förutsättningarna för uppbyggnad av en permanent trafik Oskarshamn – Norrköping.
Lämna ett svar