Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bekväm busshållplats i isande kyla och mörker

Experimenthållplatsen ska göra väntan på bussen angenäm även i arktisk kyla och mörker. Bild: RISE/Samuel Pettersson.

En ny, experimentell busshållplats för arktiska förhållanden presenterades i Umeå i samband med EU:s Arctic Forum i veckan. Hållplatsen kallas ”A Station of Being” och ska förvandla trist och kall väntan till en skön paus i vardagen. ”A Station of Being” har designats av svenska RISE och holländska Rombout Frieling lab.

Ett av de hållbarhetsprojekt som Umeå kommun driver syftar till att främja hållbara resor, bland annat kollektivtrafik. Kommunen gav därför RISE i uppdrag att göra kollektivtrafiken mer lockande för Umeåborna. Uppdraget ingår i ett stort EU-projekt. Den nya experimentella busshållplatsen kan finns nu på plats vid hållplats Universum i Umeå.

Att vänta på en buss i Umeå kan innebära att stå på isig mark i en bitande snöstorm, oavbrutet spejande efter bussen. Det är inget som gör bussresandet attraktivt i de arktiska regionerna.

När designteamet från RISE och Rombout Frieling lab observerade och pratade med bussresenärer såg de hur de väntade inomhus och rusade i full fart när bussen kom. Resenärerna berättade också om behovet av att koppla av på väg mellan olika aktiviteter. Detta ledde till tanken om hållplatsen som en plats att “bara vara”.

– För att uppnå detta gjorde vi två saker. Dels är det hållplatsen, inte resenärerna som håller koll på när bussen kommer. Ett smart tak med ljus och ljud berättar att bussen närmar sig. Vi förstod också att många vill vara utomhus efter en dag på jobbet, och många föredrar att stå upp efter att man suttit hela dagen, säger Nigel Papworth från RISE.

Hängande, bågformade skydd som man kan luta sig mot och som kan roteras beroende på varifrån vinden kommer, blev lösningen. Skydden ger värme och bekvämlighet utan att använda någon energi. De tillåter också att snöröjare kör rakt igenom busshållplatsen. Busshållplatsen är huvudsakligen producerad av lokalt timmer och är jämförbar med en traditionell hållplats vad gäller energiåtgång.

– Hållplatsen förvandlar den trista upplevelsen av att vänta till en övergångsupplevelse, ett ögonblick att ”bara vara” och ”ändra ditt tillstånd” innan du går vidare till en ny plats och nya aktiviteter, säger Rombout Frieling från Rombout Frieling Lab.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)