Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elsparkcykel – ingen kompis till bussen

Inga kompisar till busstrafiken. Foto: Ulo Maasing.

De allt populärare elsparkcyklarna är i själva verket miljöbomber som underminerar kollektivtrafikens marknad. En granskning som Ekoredaktionen vid Sveriges Radio har gjort hänvisar till flera internationella studier som visar att det i princip bara är när elsparkcykeln ersätter en bilresa som det blir en miljövinst. Men enligt Ekot är det ytterst få som ersätter bilresan med elsparkcykel. Istället väljer de övervägande yngre personer som åker elsparkcykel bort bussen, promenaden eller tunnelbanan.

Ekot har frågat 100 elsparkcykelåkare. Av dem var det bara två som tog elsparkcykeln istället för bilen. Hälften skulle ha gått till fots, andra hade tagit kollektivtrafiken eller en vanlig cykel.

Det betyder, enligt Ekot, att de som valt elsparkcykeln kan ha orsakat mer än tio gånger så stora utsläpp jämfört med om de valt det alternativa sättet att ta sig fram.

Elsparkcyklarna påverkar miljön på flera sätt:utsläppen i tillverkningslandet Kina och när cyklarna samlas in med fossila skåpbilar för att transporteras till och från laddning.

Såvitt känt har de studier som gjorts av elsparkcyklarna inte vägt in folkhälsoaspekten av att framför allt unga människor tar elsparkcyukel istället för att gå, cykla eller åka kollektivt. Sedan tidigare är det vetenskapligt belagt att kollektivresenärer får mer motion än bilister, vilket är gynnsamt ur ett folkhälsoperspektiv.

Share Dela

Taggat som: ,

2 kommentarer »

  1. Vem, om inte trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP), är ansvarig för att vi nu har tusentals elsparkcyklar på gator och torg, utan några som helst definitioner eller regler? Är dom cyklar, det vill säga fordon? I så fall ska dom framföras på gator, eller cykelbanor. Om dom får köras på gångbanor i max 6 km/h, vem kontrollerar det, och hur?
    Enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) kommer “laddarna” snart att trampa transportcykel i stället för att köra bil. Befria honom från arbetet.

  2. Exakt samma sak gäller väl stadsbussen? I huvudsak ersätter väl stadsbussen gång och cykel och inte bil? Och bussarna påverkar väl miljön i ännu högre utsträckning, i tillverkningslandet osv?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)