
2019 är det definitiva genombrottsåret för elbussar i Europa. Under årets första nio månader har dubbelt så många elbussar registrerats i Västeuropa och Polen, jämfört med hela förra året. I Sverige gör Västtrafik en storsatsning på elbussar. Foto: Ulo Maasing.
År 2019 är det år som elbussarna får sitt definitiva genombrott i Europa. Det står klart redan nu. Under årets första nio månader har antalet nyregistrerade elbussar i Västeuropa och Polen ökat med över 100 procent, jämfört med hela 2018. Då ökade den västeuropeiska och polska elbussmarknaden med 48 procent, jämfört med 2017. Det framgår av siffror som har tagits fram av holländska Chatrou – CME Solutions.
Fram till månadsskiftet september/oktober var 1 097 elbussar nyregistrerade i Västeuropa och Polen, trådbussarna oräknade.
Nu är antalet nyregistrerade elbussar nästan lika många som gasbussarna respektive hybridbussarna. Av siffrorna framgår inte hur stor andel av gasbussarna som körs på natur- respektive biogas. Dock är det klart att många av gasbussarna på kontinenten körs på fossil naturgas.
2019 är också det första år då de nyregistrerade elbussarna för första gången överstiger 1000 i Västeuropa och Polen. Förra året nyregistrerades 562 elbussar, vilket motsvarar ungefär fem procent av stadsbussmarknaden i Västeuropa och Polen, en marknad som är ungefär 10 000 nya bussar om året. Med de siffror som nu föreligger för i år kan elbussarna nå över tio procent av de nyregistrerade stadsbussarna.
Bränslecellsbussarna är fortfarande få till antalet med endast någon eller några nyregistreringar varje år.

Nyregistrerade bussar på minst åtta ton och med alternativ drivlina i Västeuropa och Polen 2012 – september 2019. Totalt (svart) 3 885; hybrider (blå) 1 444; gas (grön) 1 343; el utom trådbuss (orange) 1 097; bränslecell (röd). Diagram: Chatrou CME Solutions.
Lämna ett svar