Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Märklig stängning av Slottsbacken för bussar” (uppdaterad version)

För andra sommaren i rad var bussar förbjudna på Slottsbacken i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

För andra sommaren i rad var Slottsbacken i Stockholm i somras avstängd för busstrafik. “Ett dåligt beslut som var taget på märkliga grunder”, skriver Stockholms Bussbranschförening i ett brev till Trafikkontoret i Stockholms Stad. Man pekar också på att föreningen överklagade beslutet när det blev känt. Staden skickade överklagandet till länsstyrelsen i Stockholms län. Men länsstyrelsen tänker inte säga något alls. Man har nämligen inte handlagt ärendet än och den 30 september upphörde förbudet att gälla…

Det började sommaren 2018 när Stockholms stad plötsligt stängde Slottsbacken för all trafik med motorfordon. Stockholms Bussbranschförening hade en dialog med Trafikkontoret, men staden kunde då inte tala om hur och på vilka grunder beslutet hade fattats. Men det hade fattats.

– Bussbranschföreningen fick intrycket att Trafikkontoret själv ansåg att det var ett förhastat beslut och att det blivit fel. Därmed trodde Bussbranschföreningen att det inte skulle bli några fler stängningsbeslut, skriver föreningen till Stockholms stad.

Men inte. I somras var det dags igen. 3 juni – 30 september förbjöds bussar på Slottsbacken, trots bussbranschens överklagande.

Det har, skriver föreningen, fått en rad konsekvenser för såväl bussföretag, kollektivtrafik och trafiksäkerhet som för turismen i Stockholm:

– Det har förhindrat och försvårat för äldre personer och personer med funktionshinder som kommit med buss att ta sig upp för Slottsbacken från Skeppsbron och därmed inte kunnat ta del av det populära besöksmålet.

– Ett antal dagar har det varit kaos på Skeppsbron med flerdubbla rader med bussar. Det har hindrat den linjetrafik med buss som Keolis bedriver, i synnerhet i början av sommaren

– Det har inträffat incidenter mellan cyklister och av- eller påstigande busspassagerare på Skeppsbron

– Bristen på på- och avstigningsplatser samt bussparkeringar i kombination med parkeringsvakternas aggressiva beteende har medfört många upprörda och trista situationer, som även drabbat busspassagerarna.

Nu undrar bussbranschföreningen om staden är nöjd me3d att många besökare till slottet och gamla stan utestängs eftersom de inte kan komma uppför Slottsbacken. Föreningen konstaterar att Trafikkontoret har haft en dialog med den beridna högvakten och de Kungliga hovstaterna och kommit fram till att bussförbudet behövs under sommaren.

– Men räcker en dialog med den beridna högvakten, som dessutom inte förekommer en stor del av sommaren, och med hovet? Har de samhälleliga målen och olika intressen vägts mot varandra på ett tydligt, transparent och seriöst sätt av staden?

Bussföretagen undrar också vilka trafiksäkerhetsskäl som ligger bakom bussförbudet eftersom det under de senaste femton åren inte har inträffat någon allvarlig olycka med buss på Slottsbacken.

Både i år och i fjol kom besluten om bussförbud med mycket kort varsel vilket ställde till mycket trassel för både in- och utländska bussföretag. Blir det bättre framförhållning i fortsättningen, frågar Stockholms bussbranschförening som också konstaterar att det inte alls är som Stockholms stad säger, att hovet tryckt på för en stängning av Slottsbacken.

– Det gör frågan och stadens hantering av frågan än mer märklig, skriver föreningen.

Stockholms trafikborgarråd, Daniel Helldén(MP), skyllde också på hovet när han deltog i en bussrundtur som Stockholms bussbranschförning arrangerade i juni.

– Det här är ett problem som inte staden råder över. Statens Fastighetsverk har konstaterat att Slottsbacken, liksom slottet, lyder under dem och har förbjudit bussarna, sa Helldén då.

Sedan Statens Fastighetsverk läst vår artikel har verket framhållit att det inte stämmer att verket ligger bakom förbudet, som Daniel Helldén hävdade.

– Korrekt information är att Statens fastighetsverk har lagfarten på Slottsbacken  (Gamla stan 1:29) men att hovet har drivit frågan om bussförbudet på egen hand, skriver verkets pressekreterare Åsa Carlberg.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)